Boeing in het rood door problemen 737 MAX
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing is in het vierde kwartaal van vorig jaar in de rode cijfers beland door de problemen met de 737 MAX. Die staat al sinds maart vorig jaar wereldwijd aan de grond na twee crashes met het type in korte tijd. Het concern leed een nettoverlies van 1 miljard dollar, terwijl een jaar eerder nog een winst van ruim 3,4 miljard dollar werd geboekt.
Boeing schat de totale kosten van het aan de grond houden van de 737 MAX inmiddels op 18,6 miljard dollar, onder meer voor compensatiebetalingen aan luchtvaartmaatschappijen. De productie van de 737 MAX is stilgelegd. De omzet ging afgelopen kwartaal met 37 procent op jaarbasis omlaag tot bijna 18 miljard dollar, omdat flink minder nieuwe verkeersvliegtuigen werden afgeleverd aan klanten. De 737 MAX is het best verkochte model van Boeing.
Ook bij de 787 Dreamliner gaan de zaken minder. Boeing gaat daarom het productietempo van de Dreamliner verder terugschroeven. Begin volgend jaar zal de productie van de Dreamliner gaan naar tien toestellen per maand, van de huidige veertien stuks.
Over heel 2019 verscheen een min onder de streep van 636 miljoen dollar, het eerste jaarverlies in meer dan twee decennia. Dat was een jaar eerder nog een plus van 10,5 miljard dollar. De inkomsten daalden met bijna een kwart tot 76,6 miljard dollar.
Bij de dodelijke crashes met de 737 MAX kwamen in totaal 346 mensen om het leven. De twee vliegtuigongelukken, in Indonesië en Ethiopië, waren vermoedelijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken doordat een sensor niet goed werkte.
De crisis met de 737 MAX kostte in december de kop van Boeing-topman Dennis Muilenburg. Hij is opgevolgd door David Calhoun. In een toelichting op de cijfers erkende Calhoun dat er nog veel werk moet gebeuren en dat de focus ligt op het terug in dienst brengen van het toestel. Onlangs verklaarde de topman dat hij medio dit jaar op goedkeuring van de luchtvaartautoriteiten voor de 737 MAX rekent.