Knuffels in nieuwe kleuren
Pretecho’s, fopspenen, knuffels en informatie over het opslaan van stamcellen. Tijdens de Negen Maanden Beurs is er in de RAI in Amsterdam van alles te vinden rond het thema ”Van bolle buik tot basisschool”. „Nieuw dit jaar is het Babykamer Inspiratieplein”, vertelt Saskia Poulissen, productmanager van de Negen Maanden Beurs.
Verrassende noviteiten gaat de Negen Maanden Beurs niet bieden, verwacht Poulissen. „Hoewel het natuurlijk best kan zijn dat bedrijven hun nieuwe product geheimhouden totdat de beurs van start gaat. Nieuw is in ieder geval wel het Babykamer Inspiratieplein. Een aantal bedrijven zoals Prenatal, Kidsfactory, Beter Baby en Bébé-Jou hebben daar een kamer naar de laatste trends ingericht. Bezoekers kunnen door een stylist schetsontwerpen laten maken van hun toekomstige baby- of kinderkamer en kleuradvies krijgen. Ook de Dadlounge is voor het eerst op de beurs te vinden. Als aanstaande vaders het even helemaal gehad hebben, kunnen ze daar uitrusten.”
Doelgericht publiek
Een rondje langs een aantal bedrijven bevestigt het beeld dat de productmanager van de beurs schetst. „Wij presenteren op de beurs vooral aanbiedingen, zoals een bewaardoos voor fopspenen, kinderschoenen met harde of zachte zool en flessen in allerlei soorten en maten”, vertelt Martine Visser van Difrax. „We laten ook onze collectie knuffels, flesjes en fopspenen in de nieuwe kleuren zien. Maar die zal niet nadrukkelijk op de voorgrond staan.”
De reden dat Difrax al bijna vanaf de oprichting van de Negen Maanden Beurs in de RAI is te vinden, is uiteraard commercieel. „Het is een van onze marketinginstrumenten om de consument te bereiken. Er komt veel bezoek op de beurzen af. Ieder jaar is er weer een nieuwe doelgroep. Je ontmoet daar geen klantenbestand waar je tien jaar mee vooruit kunt, maar wel doelgericht publiek. Het is voor de zwangere vrouw een mooie manier om goedkoper spulletjes aan te kunnen schaffen.”
Ook Babyview staat niet voor het eerst op de beurs. Marie-José van Keulen: „In ieder geval al langer dan vijf jaar. Aanstaande moeders kunnen tegenwoordig vaak alleen een echo laten maken als er sprake is van een medische indicatie. Omdat veel mensen toch hun kindje willen zien, zijn wij tien jaar geleden ontstaan. Normaal gesproken trekken wij een halfuur uit om uitgebreid naar een kindje te kijken. Dat is voor de beurs te lang. Daarom duurt een sessie in een van de drie echokamers een kleine tien minuten. Aanstaande ouders betalen € 38,00 (inclusief een mapje met foto’s). Voor € 45,00 krijgen ze ook een videoband mee.”
Hoewel het bedrijf niet op medische indicatie echo’s maakt, kunnen ze wel nare situaties tegenkomen. „In geval van twijfel nemen we in overleg met de cliënte altijd contact op met haar verloskundige. Klopt het hartje niet, dan moeten wij ter plekke de moeder opvangen. Gelukkig hebben we tot nog toe op een beurs nog niet zo’n ernstige situatie gehad.”
Modieus
Tijdens de beurs zijn dagelijks zeven shows te bekijken. Zwangere vrouwen, peuters en kleuters laten dan onder andere de nieuwste kleding zien. Two of Us is een van de merken die tijdens deze shows gepresenteerd worden. Directeur J. Tromp: „Wij willen tijdens de beurs vooral laten zien hoe je in positiemode toch modieus gekleed kunt gaan. Zwangere vrouwen dragen de kleding meestal zo’n vijf maanden. Al die tijd moet een kledingstuk comfortabel en flatteus zitten. Verder informeren wij bezoekers over de adressen van de speciaalzaken die ons assortiment verkopen.”
Niet alle kleding is te koop. „De kleding die tijdens de shows gedragen wordt, is alleen verkrijgbaar voor detaillisten. In onze stand is kleding te koop die de speciaalzaken niet meer afnemen, bijvoorbeeld van een vorig seizoen.” Als voorbeeld noemt Tromp de nieuwe jeanslijn. „Eerst maakten wij rokken met een buikstuk van tricot. Nieuw is nu dat de rok helemaal uit jeansstof is gemaakt. Dat is mogelijk omdat we voor een andere coupe kiezen en een andere kwaliteit stretchstof gebruiken.”
Waardevol
Een vereniging met een niet-commerciële doelstelling die ook op de beurs staat is de VBOK. „In de periode dat de beurs net van start ging, werden wij gezien als een vreemde eend in het bijt”, vertelt Agaath de Weerd, medewerkster beurzen. „Inmiddels zijn wij volledig geaccepteerd. De beurs is voor ons belangrijk omdat veel doelgroepen daar elkaar ontmoeten. Er zijn zwangere vrouwen, kinderen die met de ouders meekomen en andere familieleden. Het valt ons op dat er steeds meer mannen de beurs bezoeken.”
De wijze waarop de VBOK-medewerkers in gesprek komen met deze doelgroepen is verschillend. „Aan kinderen vragen we bijvoorbeeld: Weet je hoe klein jouw voeten vroeger geweest zijn? Dat laten we dan zien aan de hand van modellen. Kinderen vinden dat erg leuk en daarmee trek je hun ouders naar je stand. Iedere keer weer staan we ervan te kijken hoeveel mensen er met zorgen en problemen rond lopen. Het delen van ervaringen is erg karakteristiek voor deze beurs.”
Veel bezoekers hebben niets met de doelstelling van de vereniging, namelijk een maximale bijdrage te leveren aan het respect voor en de bescherming van het ongeboren kind vanaf de conceptie, vertelt de medewerkster beurzen. „Vaak hebben ze vooroordelen. De uitdaging is dan om zo dicht mogelijk bij die mensen te gaan staan. Wij laten zien hoe de ontwikkeling en vorming van het menselijk lichaam gaat. En dat het vanaf het begin waardevol menselijk leven is. Als mensen dan later problemen krijgen of komen te staan voor de keus van een eventuele abortus, weet ik zeker dat ze zich ons verhaal herinneren.”
voetnoot (u17(De Negen Maanden Beurs is van 20 t/m 22 maart geopend van 11.00 tot 22.00 uur, op 23 maart van 11.00 tot 18.00 uur. Een dagkaart voor volwassenen kost € 12,00; avondbezoek (vanaf 18 uur) kost € 6,50. Kinderen tot en met 4 jaar hebben gratis toegang. Een kinderkaartje (5-12 jaar) kost € 4,50. De entreekaart geeft ook toegang tot de Huishoudbeurs 2002.