Schepen goedkoper dan Betuwelijn”
Met vijftig schepen vaart de binnenvaart de Betuweroute helemaal weg en dat kost Nederland niets meer dan af en toe ergens baggeren. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is echter altijd doof geweest voor dit argument. De Betuweroute moest en zou er komen.
Dat zei directeur De Vries van Koninklijke Schuttevaer woensdag in zijn verhoor door de tijdelijke commissie infrastructuurprojecten (TCI).
De Vries kon woensdag eigenlijk niet verklaren waarom er nooit naar hem is geluisterd. Hij vermoedt dat Verkeer en Waterstaat vooral inzette op het aanleggen van een spoorlijn omdat het buitenland ook veel investeerde in het spoor. Nederland wilde daar aansluiting op hebben. De Vries verweet ook de Tweede Kamer nooit oog te hebben gehad voor de binnenvaart. De directeur concludeerde in zijn verhoor dat de Betuweroute volstrekt overbodig is. Wij kunnen alle bestemmingen bereiken en we zijn bovendien onder alle omstandigheden goedkoper dan het spoor.”
Waar de binnenvaart geen gehoor kreeg, werd wel geluisterd naar hoge ambtenaren en de Rotterdamse havenbaronnen. Verenigd in de commissieVan de Plas adviseerden zij in 1989 aan demissionair VVDminister Kroes (Verkeer) over het beter gebruikmaken van het vervoer per spoor. Een jaar later stuurden dezelfde mensen een brandbrief aan haar opvolgster Maij, waarin werd aangedrongen op de aanleg van een Betuwelijn.
Maij beloofde dat er geen schop de grond in zou gaan” als niet ook het bedrijfsleven geld zou steken in de Betuwelijn. Maar voor voormalig ECTtopman en havenbaron Wormmeester, lid van de commissieVan de Plas, staat vast dat dit door transportbedrijven nooit serieus is overwogen. Volgens oudtopambtenaar van Economische Zaken Geelhoed werd in de loop der jaren steeds meer duidelijk dat private financiering niet haalbaar zou zijn, maar ging de schop wel degelijk de grond in.
In de verhoren van de TCI stond vandaag de onderbouwing van nut en noodzaak van de Betuwelijn en de hogesnelheidslijnzuid centraal. De commissie hoorde diverse deskundigen, waaronder voormalig topambtenaar van Verkeer en Waterstaat Westerduin. Hij was nauw betrokken bij de Betuwelijn. Als directeurgeneraal goederenvervoer zat hij bovendien bij bestuursvergaderingen van de Stichting Nederland Distributieland, die met succes lobbyde voor de goederenspoorlijn vanuit Rotterdam naar de Duitse grens bij Zevenaar.