Chinese verkopen geven Nike steun in de rug
Sportmerk Nike heeft in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar de omzet en winst opgevoerd. Groot China blijft de belangrijkste groeimarkt van het Amerikaanse bedrijf, maar ook in de rest van de wereld was er nog flink wat groei. De thuismarkt Noord-Amerika stelde enigszins teleur.
De omzet van Nike ging met 10 procent omhoog tot 10,3 miljard dollar in het eind november afgesloten boekjaar. In Groot China, waar ook onder meer Taiwan en Hongkong onder vallen, stegen de verkopen met bijna een kwart. In Noord-Amerika was dat slechts 5 procent. Vooral de vraag naar kleding van Nike viel daar tegen. Die nam met slechts 1 procent toe. Converse, dat de laatste tijd een zorgenkindje was, boekte 13 procent meer omzet.
Onder de streep hield Nike 1,1 miljard dollar over, haast een derde meer dan de 847 miljoen dollar van een jaar eerder. Ook de brutowinstmarge ging iets omhoog, maar daar hadden analisten een sterkere verbetering verwacht.