Economie

Duitse winkelverkopen ‘koude douche’

De Duitse winkelverkopen zijn in oktober onverwacht flink gedaald, wat duidt op terughoudendheid bij Duitse consumenten om de portemonnee te trekken. ING-econoom Carsten Brzeski schreef in een reactie over een „koude douche” voor de Duitse economie, de grootste van Europa.

ANP
29 November 2019 09:23Gewijzigd op 16 November 2020 17:37

Volgens het Duitse federale statistiekbureau namen de detailhandelsverkopen met 1,9 procent af op maandbasis. Het is de grootste daling sinds december vorig jaar. Economen hadden in doorsnee juist gerekend op een lichte stijging met 0,2 procent.

De consumentenbestedingen boden de afgelopen tijd juist steun aan de Duitse economie, waarin vooral de industrie te lijden heeft onder de wereldwijde handelsspanningen, de afkoelende economie en onzekerheid rond de brexit.

Brzeski verwacht dat in november en december een hoop goed gemaakt kan worden voor Duitse winkeliers, met het oog op uitgaven voor het feestdagenseizoen. De private consumptie zal waarschijnlijk op de langere termijn steun blijven bieden aan de groei van de Duitse economie, aldus de econoom.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer