KPN en Telfort kibbelen vrolijk voort
In de markt voor mobiele telefonie, waar telecombedrijven voortdurend knokken om de gunst van de klant, is reclame van levensbelang.
In die strijd treffen de telecombedrijven elkaar dan ook geregeld in de rechtszaal. Vrijdag kruisten KPN en Telfort de degens in een kort geding voor de rechtbank van Arnhem.
In telecomland woedt sinds medio juni een sms-prijzenoorlog, waarbij diverse aanbieders hun tarieven voor tekstberichten scherp verlaagden. KPN eiste vrijdag dat Telfort stopt met het gebruik van de paars-witte tekstballon in zijn reclamecampagne. Volgens de marktleider is het een exacte kopie van het exemplaar dat KPN zelf gebruikt in zijn so…hi-advertenties voor het merk Hi. Hierdoor is schade geleden, betoogde KPN, die 30.000 euro eiste als voorschot.
KPN besteedt jaarlijks 10 miljoen euro aan de Hi-campagne, die zich vooral richt op de jonge gebruikers van mobiele telefoons. Volgens KPN’s advocaat K. Bisschop maakt Telfort inbreuk op het auteurs- en merkenrecht.
De tegenpartij voerde aan dat de Telfort-reclame een parodie is op Hi-uitingen van KPN. Volgens raadsman G. van den Bergh wilde Telfort op humoristische wijze aan de kaak stellen dat KPN niet de goedkoopste sms-aanbieder is. „Een opscheppertje die letterlijk een koekje van eigen deeg krijgt.” Het doel van de Telfort-campagne was om lezers aan te zetten tot een prijsvergelijking met KPN.
Voorzieningenrechter H. Uniken Venema bleek vrijdag echter niet van plan een oordeel te vellen over het geschil. Op zijn verzoek proberen de bedrijven er komende week zelf uit te komen.
Daarmee is het juridische gesteggel tussen de twee nog lang niet afgelopen. Op 24 september daagt Telfort KPN voor de rechter, omdat KPN in zijn reclames claimt het beste netwerk te hebben. En dat is tegen het zere been van de concurrent.