Primark bezorgt AB Foods groei
Het Britse AB Foods, moederbedrijf van Primark, heeft in zijn gebroken boekjaar de omzet opgevoerd. De hogere opbrengsten komen grotendeels op het conto van de budgetkledingketen. Daarmee werden zwakke resultaten bij de verkoop van suiker gecompenseerd.
Primark, dat ook in Nederland voet aan de grond heeft gekregen, behaalde een 4,2 procent hogere omzet. Dat kwam voornamelijk door de uitbreiding van de winkelketen. De verkopen van winkels die al langer dan een jaar open zijn, daalden juist met 2 procent. Suikeractiviteiten leverden 7 procent lagere opbrengsten op, als gevolg van lage wereldwijde prijzen voor het ingrediënt.
Al met al steeg de omzet 2 procent tot 15,8 miljard pond, omgerekend 18,3 miljard euro. De aangepaste winst voor belastingen dikte met 2 procent aan tot 1,4 miljard pond. Onder de streep resteerde 878 miljoen pond, tegenover 1 miljard in het voorgaande boekjaar. Die winstdaling komt doordat AB Foods meer verlies leed op het afstoten of sluiten van bedrijfsonderdelen.