Google koopt smartwatchmaker Fitbit
Google koopt de maker van fitnesstrackers en smartwatches Fitbit. Dat zijn de twee bedrijven overeengekomen. De zoekmachinegigant zet met de aankoop steviger voet aan de grond in de markt voor gezondheidsgadgets, waarmee het onder andere de strijd aanbindt met Apple.
Google, dochteronderneming van Alphabet, biedt 7,35 dollar per aandeel van Fitbit. Dat komt neer op een totaalbedrag van 2,1 miljard dollar. De deal is naar verwachting in 2020 rond, na goedkeuring van aandeelhouders en toezichthouders.
Fitbit is een van de bekendste merken op het vlak van zogeheten wearables, die allerlei gegevens over je gezondheid bijhouden. Zo kunnen fitnessfanaten met de producten hun hartslag, het aantal gezette stappen of de hoeveelheid verbrande calorieën controleren.
De laatste tijd heeft Fitbit te maken met een slinkend marktaandeel, mede door concurrentie van goedkopere alternatieven. In het duurdere segment heeft de onderneming uit San Francisco bedrijf juist moeite op te boksen tegen Apple, dat met zijn Apple Watch steeds nadrukkelijker de kant van sport- en gezondheidsfuncties kiest. Fitbit-topman James Park hoopt dat de combinatie met Google de technologische vernieuwing van wearables versnelt, waardoor de verkopen weer aantrekken.
Berichten over de op handen zijne overname van Fitbit deden al de ronde. Persbureau Reuters meldde begin deze week op basis van ingewijden dat Google toenadering zocht tot het Amerikaanse bedrijf. Het aandeel Fitbit schoot vervolgens omhoog op de beurs.
Google krijgt net als andere grote internet- en technologiebedrijven geregeld kritiek op het privacybeleid. Zorgen over de omgang met gegevens van Fitbit-gebruikers probeert het bedrijf voor te zijn, met de belofte nooit data omtrent gezondheid of welzijn voor advertenties te gebruiken.