Internetbedrijven aanvaarden reclamecode
Bedrijven die klanten lastig vallen met spam of zoekmachines manipuleren om bovenin de resultaten te eindigen, riskeren sinds deze maand een boycot. De brancheorganisatie van interactieve, online reclamemakers (IAB) heeft met al haar leden een gedragscode opgesteld die de grote zoekmachines en mediabureaus hebben aanvaard.
Bedrijven die commerciële bulkmail versturen, komen op een zwarte lijst van het Interactive Advertising Bureau (IAB). Internetreclamebureaus die zich toeleggen op cloaking (of andere technieken om hoog te scoren bij zoekmachines) krijgen een ’rode kaart’ en worden door deelnemende zoekmachines helemaal uit de resultaten gefilterd.
„Of het nu gaat om spam per e–mail, sms of chat of bedrijven die consumenten en zoekmachines om de tuin proberen te leiden, we maken er korte metten mee”, verklaarde voorzitter I. Beuker van IAB vrijdag. „Er zijn nog een paar cowboys op de markt die snel geld willen verdienen ten koste van het medium, adverteerders en consumenten. Die zijn we veel liever kwijt dan rijk. Onze leden willen ook over vijf jaar nog geld verdienen.”
In de Nederlandse zoekmachinebranche is op dit moment een handvol bedrijven actief dat gesponsorde vermeldingen verkoopt naast of boven de onafhankelijke zoekresultaten. Omdat de grootste zoekmachine Google geen uitlatingen doet over zijn advertentieinkomsten, is niet precies duidelijk hoeveel geld in de markt omgaat. Het IAB verwacht dat malafide bedrijven door de maatregelen vanzelf uitsterven. Onder meer de zoekmachines Google en Ilse en de zoekmachinemarketeers Overture en Traffic4u ondersteunen de gedragscode.