Economie

OR van Corus vreest verlies aluminiumtak

Personeel van de Nederlandse vestiging van het Brits-Nederlandse metalenconcern Corus vreest dat het moederbedrijf de lucratieve aluminiumproductie gaat verkopen. Dat is niet ondenkbaar, stelt de centrale ondernemingsraad (COR) van het bedrijf in IJmuiden.

ANP
14 March 2002 08:13Gewijzigd op 13 November 2020 23:28

Corus in Londen geeft geen commentaar. De woordvoerder zegt de beurskoers van het concern niet te willen beïnvloeden. Maandag presenteert Corus de cijfers over 2001. „Mogelijk komt topman Tony Pedder dan met een verklaring”, aldus de woordvoerder. Vooruitlopend daarop heeft de COR zich over de strategie van het concern gebogen.

De staalindustrie kampt met zware tijden. Niet alleen het marktklimaat voor metalen is slecht, waardoor de staalprijs laag is. Die prijzen zullen niet voor eind dit jaar en mogelijk pas in 2003 aantrekken. De Amerikaanse president Bush gooide extra roet in het eten door de importheffingen te verhogen.

Voor de COR is het duidelijk dat twee jaar na de fusie van British Steel met Hoogovens het concern niet meer bezig is met de ontwikkeling van de strategie maar meer met overleven. „De onderneming wordt gestuurd op cash. Dat betekent dat er weinig ruimte voor investeringen is. Corus is bezig het eigen vermogen vast te houden door activa te verkopen.”

Corus-Nederland, het vroegere Hoogovens, presteert goed, vergeleken met de kwakkelende Britse tak. Verkeerd beleid daar heeft ertoe geleid dat een aantal vestigingen niet meer concurrerend is. Duizenden personeelsleden zijn of worden als gevolg daarvan ontslagen. Hoogovens in IJmuiden kent die problemen vooralsnog niet. Dat onderdeel heeft volgens een woordvoerder een gezonde balans en een bevredigend resultaat. „Ook de investeringen zijn hier op een normaal niveau”, geeft hij als commentaar.

Verkoop van de aluminiumdivisie vindt de COR een slechte zaak. Het is een van de kroonjuwelen van het Brits-Nederlandse fusiebedrijf. Afstoten ervan zou vooral bedoeld zijn om geld te innen om de Britse problemen te lijf te gaan.

In Delfzijl staat een fabriek voor de productie van aluminium. Daar werken 550 mensen. Verder heeft Corus in het Belgische Duffel een belangrijke vestiging en een grote in het Duitse Koblenz. Daar worden onder meer de platen voor de vliegtuigen van Boeing gewalst.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer