Economie

Consumentenbond hekelt Inspectie om Ryanair

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil tot ongenoegen van de Consumentenbond geen boete opleggen aan Ryanair.

ANP
13 August 2019 11:15Gewijzigd op 16 November 2020 16:43
beeld EPA, Armando Baban
beeld EPA, Armando Baban

De Ierse prijsvechter weigert vooralsnog passagiers te compenseren wier vluchten vertraagd of geannuleerd waren vanwege stakingen in 2018. De Consumentbond eist optreden door de ILT, maar die zou de „kop in het zand” steken, aldus de bond dinsdag.

Volgens de regels hebben reizigers recht op compensatie wanneer een vlucht meer dan 3 uur is vertraagd of korter dan 14 dagen voor de reis is geannuleerd. Ryanair beroept zich op „buitengewone omstandigheden”, waardoor het niet zou hoeven te compenseren.

De Consumentenbond vroeg de toezichthouder in te grijpen en Ryanair een boete of last onder dwangsom op te leggen. De ILT kan volgens haar woordvoerder niet vaststellen of Ryanair stelselmatig de regels overtreedt en verwijst naar de civiele rechter. De Consumentenbond tekent nu bezwaar aan tegen dat besluit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer