Supers klaar voor nieuwe ronde prijzenslag
De supermarktbranche maakt zich op voor een nieuwe ronde in de prijzenslag. In september proberen de winkels traditioneel om de net van vakantie teruggekeerde klanten te lokken met aanbiedingen.
De supermarktformule C1000 zette gisteren de toon met een paginagrote krantenadvertentie, waarmee de relatieve rust die anderhalve maand heerste, werd doorbroken. Volgens een woordvoerster van moederbedrijf Schuitema gaat het om een eenmalige actie in samenwerking met Unilever.
Supermarktdeskundigen verschillen van mening over de intensiteit van de nieuwe ronde. Branchedeskundige Gerard Rutte verwacht vuurwerk omdat enkele ketens zullen proberen de concurrentie de beslissende slag toe te brengen. Supermarktadviseur Erik Hemmes vraagt zich af of supermarkten nog wel verder kunnen met prijsverlagingen. „Er is al zo veel geld weggegeven.” Levensmiddelenexpert Jan Willem Grievink van CapGemini denkt dat Albert Heijn de toon gaat zetten, omdat die keten verder marktaandeel terug wil winnen.
Bij Albert Heijn lijkt dus de sleutel te liggen. De woordvoerster van de marktleider in de supermarktwereld wil niets zeggen over de inhoud van de acties die het bedrijf de komende weken voert. „We gaan de consumenten verrassen”, is het enige dat ze erover kwijt wil.
Volgens Rutte moet Albert Heijn wel wat. „Ze hebben het verloren marktaandeel nog niet teruggewonnen. Ik denk dus dat Albert Heijn zijn best gaat doen om meer klanten binnen te halen. Zo’n actie heeft niet alleen tot doel om de consumenten te verwennen, maar ook om de concurrentie zware schade toe te brengen.”
Volgens Rutte bepalen de ketens in de komende twee jaar wie er blijft bestaan. „Degene die na deze slag overeind blijft, gaat over tien jaar veel geld verdienen. Dan zijn er nog maar een paar partijen over die de markt kunnen verdelen.”
Nederland telt volgens de supermarktexpert te veel verschillende supermarktformules. „Formules gaan verdwijnen. Zo verwacht ik dat familiebedrijven samen gaan werken. Ik heb begrepen dat Dirk van den Broek dat gaat doen met Dekamarkt en DeWitKomart.”
Volgens Erik Hemmes is het gebruikelijk dat supermarkten in september met acties komen om klanten terug te winnen. „Ik heb geen signalen gehoord dat er weer flink gestunt gaat worden. Ze hebben al zo veel geld weggegeven dat ik niet direct een tweede supermarktoorlog verwacht.”
Retailers bezinnen zich volgens Hemmes op hun prijsimago. „Dat hoeft niet te betekenen dat er ook echt prijzen naar beneden gaan. Het kan ook op andere manieren.” Als er echter één supermarkt gaat stunten, kan de rest niet achterblijven. „Het is de grote vraag of dit ook echt gebeurt.”
Jan Willem Grievink van CapGemini denkt dat Albert Heijn wil proberen verder marktaandeel te winnen. Dat hoeft niet per se te betekenen dat de prijzen verder zakken. „De ketens kunnen ook proberen creatief te zijn om klanten te lokken. Het echte initiatief ligt bij Albert Heijn.”