Accell groeit hard met e-bikes
Fietsenfabrikant Accell heeft de omzet op zijn belangrijkste markten in het eerste halfjaar flink zien groeien. Dat had het bedrijf met name te danken aan de toegenomen vraag naar elektrische fietsen. De Noord-Amerikaanse tak van Accell liet geen verbetering zien. In het derde kwartaal wil de onderneming een strategische evaluatie afronden.
De groei in de vooral Europese markten had te maken met betere beschikbaarheid van de producten van Accell. In Nederland boog het bedrijf een dalende omzettrend om naar een groei in de dubbele cijfers. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland groeide Accell ook, maar daar hadden uitgestelde introducties van nieuwe fietsen van zijn merken Haibike en Ghost hun invloed op de groei.
De omzet van heel Accell ging met 7,4 procent omhoog tot 682,6 miljoen euro. Daarvan kwam 650,9 miljoen euro op conto van de kernmarkten, waar de groei 8,8 procent bedroeg. In Noord-Amerika kromp de omzet van Accell met 15,9 procent tot 31,8 miljoen euro.
De brutowinst (ebit) steeg met 8,9 procent tot 46,5 miljoen, terwijl de Amerikaanse tak juist een brutoverlies van 11,3 miljoen euro boekte. Onder de streep hield Accell 29,7 miljoen euro over.
De fietsenfabrikant ziet nog altijd een sterke groei van de fietsenmarkt, waarbij met name e-bikes en bakfietsen populair zijn. Op de kernmarkten voorspelt Accell dan ook een verdere groei van de omzet en de brutowinst.