Ryanair: Problemen met 737 MAX drukken groei
Ryanair groeit komende winter en in de zomer van 2020 waarschijnlijk minder hard dan gehoopt. De van oorsprong Ierse luchtvaartmaatschappij wijt dat aan de problemen met de Boeing 737 MAX. De prijsvechter verwacht wel dat nog dit jaar weer met de toestellen kan worden gevlogen.
De 737 MAX wordt wereldwijd aan de grond gehouden na twee dodelijke vliegtuigongelukken met een toestel van dat type binnen vijf maanden. Boeing werkt aan een oplossing voor een probleem dat vermoedelijk heeft geleid tot beide crashes. Wanneer die oplossing er is moeten verschillende luchtvaartautoriteiten er nog hun zegje over doen.
Boeing mikt erop in september een nieuwe aanvraag voor certificering in te dienen voor de 737 MAX en hoopt daarna snel groen licht te krijgen van luchtvaartautoriteiten. Topman Michael O’Leary van Ryanair gaat er veiligheidshalve vanuit dat het nog wel langer kan duren voordat het toestel weer mag vliegen, mogelijk tot december.
De vertraging leidt ertoe dat de luchtvaartmaatschappij voor het zomerseizoen van volgend jaar over amper de helft van de 58 nieuwe toestellen kan beschikken waarop werd gerekend. Daardoor denkt Ryanair het volgende gebroken boekjaar naar schatting 5 miljoen minder passagiers te vervoeren dan aanvankelijk werd verwacht.
Wegens de minder dan verwachte groei zal Ryanair vanaf november een aantal bases sluiten voor de aankomende winter- en zomerperiode. De luchtvaartmaatschappij onderzoekt nog welke locaties worden geschrapt. Het gaat daarbij om bases die toch al slecht presteren, stelt het bedrijf.
Ryanair benadrukt dat het vertrouwen houdt in de 737 MAX. Verschillende andere maatschappijen keerden het toestel al in min of meerdere mate de rug toe. Zo werden al grote orders bij Boeing geannuleerd en werd in plaats van de 737 MAX gekozen voor vliegtuigen van concurrent Airbus.