Nederland meer in trek als vestigingsplek
Het aantal buitenlandse bedrijven dat in Nederland een vestiging opent, is weer aan het stijgen. In de eerste helft van 2004 kozen dertien ondernemingen voor zestien locaties in ons land. Een jaar eerder waren dat slechts zes bedrijven op evenveel locaties. Het Duitse DHL was het eerste halfjaar koploper met activiteiten in Amersfoort (hoofdkantoor), Beringe (Limburg), Drachten en Zwolle. Het koeriersbedrijf was goed voor 1140 banen.
Inclusief de Nederlandse bedrijven kwam het aantal locatiebesluiten met een bovenregionaal karakter uit op 22 met in totaal 3700 banen. Dat bleek maandag uit de Database Bovenregionale Locatiebeslissingen van onderzoeksbureau Stec Groep.
In het bestand zijn de gegevens opgenomen van buitenlandse ondernemingen die voor het eerst voet op Nederlandse bodem zetten, Nederlandse en buitenlandse bedrijven die elders in ons land een nieuwe vestiging opzetten, over grote afstand binnen Nederland verhuizen of vestigingen samenvoegen. Er zijn telkens ten minste vijftig arbeidsplaatsen mee gemoeid.
Zes buitenlandse concerns begaven zich voor de eerste keer binnen onze landsgrenzen. Het betrof onder meer Walt Disney. Het Amerikaanse amusementsconcern vestigt zich in Hoofddorp, wat circa honderd banen oplevert.
Volgens adviseur Peije Bruil van Stec Groep is de conjuncturele dip voorbij. „In een aantal landen trekt de economie duidelijk aan. Daardoor is er meer bereidheid is om in het buitenland, waaronder Nederland, te investeren."