„Milieu– en financiële schade door FNV–flessenactie
De actie ’flessenpost’ van FNV Bondgenoten bij Albert Heijn veroorzaakt niet alleen financiële schade voor de frisdrankfabrikanten en brouwerijen, maar belast ook het milieu extra. Dat stelden de Vereniging van de Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) en het Centraal Brouwerij Kantoor maandag. Beide brancheorganisaties overwegen juridische stappen om de actie te voorkomen.
De FNV–bond roept klanten van Albert Heijn op om vanaf woensdag in teruggebrachte lege flessen euromuntjes te stoppen om duidelijk te maken dat uitzendkrachten in de AH–distributiecentra beter betaald moeten krijgen. De NFI heeft berekend dat wekelijks een miljoen statiegeldflessen onnodig worden vernietigd, als 10 procent van alle consumenten in Nederland aan de actie gehoor geeft.
FNV–bestuurder H. Westerhof neemt de argumenten van de brancheorganisaties niet serieus. „De fabrikanten gooien zelf de flessen weg, wij doen dat niet”, zei hij. Hij is ook niet onder de indruk van de dreigende schadeclaim. „Ik maak me daarover niet al te veel zorgen.”