Mobiele telefonie blijft groeimarkt
De Nederlandse markt voor mobiele telefonie blijft groeien. Dat blijkt uit een dinsdag verschenen rapport van Telecom.paper. Volgens dit onderzoeksbureau bereikt de markt binnen twaalf tot vijftien maanden een penetratiegraad van 100 procent. Eind maart waren er 13,9 miljoen sim–kaarten, die onder meer in mobieltjes zitten, in omloop. „Dat kwam neer op 85,6 procent van de bevolking", zei analist Dirk Bout van Telecom.paper.
Inmiddels hebben KPN, Vodafone en Orange hun halfjaarcijfers bekendgemaakt. Het aantal gebruikers van mobiele telefonie steeg bij deze concerns met 137.000 (KPN), 109.000 (Vodafone) en 55.000 (Orange). Hoewel Telfort en T–Mobile nog geen resultaten hebben gegeven, meent Bout dat de penetratiegraad de 90 procent inmiddels dicht is genaderd. In de afgelopen twaalf tot vijftien maanden groeide de Nederlandse markt voor mobiele telefonie met 2 tot 3 procent per kwartaal. „Uit de gepresenteerde halfjaarcijfers blijkt dat dit tempo wordt voortgezet", stelde Bout.
In maart passeerde Zweden met negen miljoen gebruikers al de grens van 100 procent. Overigens zitten landen als Taiwan, Israël en Luxemburg daar al ver boven. Volgens Bout zal de Nederlandse markt niet alleen de 100 procent–grens passeren, maar ook overstijgen.
Veel Nederlanders gebruiken namelijk al meer dan één sim–kaart. Zo zijn er mensen die voor zakelijk en privé–gebruik aparte zaktelefoons hebben. Verder hebben jongeren vaak twee mobieltjes om hun kosten te spreiden. „Een om het goedkoopst mee te bellen en de ander om te sms–en", verklaarde Bout.
Daarnaast bevatten allerlei machines steeds vaker sim–kaarten. „Ze worden bijvoorbeeld ingebouwd in luxe auto’s als BMW en Mercedes. Als het oliepeil te laag is, kan er bijvoorbeeld een signaal worden gegeven op de mobiele telefoon", legde Bout uit. Volgens de analist zijn sim–kaarten ook in zwang binnen de koeltechniek. „Als de temperatuur van vriesinstallaties te hoog wordt, kan er een alarmsignaal worden afgegeven."