BMW legt lat voor nieuwe 3-serie weer hoger
In 1975 lanceerde BMW de eerste 3-serie. Intussen de nodige generaties verder is de compacte sedan aanzienlijk gegroeid. Zowel qua formaat als technologische inhoud.
Met een lengte van 4,71 meter is deze nieuwe 330i maar liefst 35 centimeter langer dan de eerste oplage. Grappig om te constateren dat de auto in ruim veertig jaar ook meer dan 21 centimeter breder is geworden. Is er dan niets gelijk gebleven? Jawel, de bagageruimte bleef vrijwel identiek met 480 liter.
De toename in afmetingen zorgt uiteraard voor meer binnenruimte. Vooral de achterpassagiers profiteren daar van. Ondanks de behoorlijk lage zit zijn zitting en rugleuning van de achterbank zo geplaatst dat er genoeg ruimte wordt geboden. Alleen raken passagiers bij in- en uitstappen met de voeten in de knel.
Voorin is het prima gesteld. Daar komt het premiumkarakter van deze sedan optimaal naar voren. Er is niet bespaard op fraaie details, zoals verfijnde metalen lijsten met kleurrijke details. Het instrumentarium is volledig digitaal uitgevoerd, waarbij de gebruiker de mogelijkheid wordt geboden om een eigen indeling te kiezen. Midden boven de console past BMW een breedbeeldscherm toe voor navigatie, audio en voertuigfuncties.
De concentratie ligt op de viercilinder motoren. Benzinerijders kunnen nu al beschikken over de 258 pk sterke 2 liter standaard met een achttraps automaat. Die presteert vliegensvlug. Maar ook de 184 pk 320i lijkt al uitstekend op zijn taken berekend.
De lage zit is het gevolg van het streven naar een zo laag mogelijk zwaartepunt. Dat verklaart mede de uitstekende, sportieve wegligging die men van een BMW mag verwachten. De auto is nog steeds een achterwielaandrijver die, mede dankzij diverse elektronische waakhonden, optimaal zijn eigen prestaties de baas is.
BMW 330i
Energielabel
C
Topsnelheid
250 km/u
Acceleratie
0-100 km/h in 5,8 seconden
Praktijkverbruik gemiddeld
1 liter op 12,4 km
CO2-uitstoot
132 g/km
Aanhanggewicht (geremd)
1600 kg
Prijs vanaf/geteste versie
48.222/52.638 euro
Conclusie
Detaillering. Zogenaamde premiummodellen moeten hun doorgaans hoge aanschafprijzen goedmaken met een zeer verfijnde detaillering van in- en exterieur en dat doet deze 330i.
Motor. Op dit moment louter 4 cilinders in de nieuwe BMW 3-serie. De 2 liter in de 330i is een benzineversie die meer dan vlot presteert.
Rijgedrag. De wegligging blijft een van de belangrijkste elementen waarmee BMW zich van de concurrentie onderscheidt. Het onderstel is weer van topklasse.
- Zitpositie. Alhoewel de 330i uitstekende, wellicht ietwat smalle stoelen heeft, is de instap en dus de zitpositie erg laag.