„Verplicht dodehoekspiegel in CAO”
De vakbond FNV Bondgenoten wil een aparte CAO afsluiten die de dodehoekspiegel op vrachtwagens verplicht stelt.
Dat maakte de bond maandag bekend. FNV Bondgenoten vindt het onaanvaardbaar dat beroepschauffeurs zonder deze spiegel de kans lopen ernstige ongelukken te veroorzaken.
De dodehoekspiegel is een extra spiegel waardoor de chauffeur meer zicht heeft op fietsers, auto’s en ander verkeer rechts naast hem. Transportondernemers kunnen de voorziening nu vrijwillig aanbrengen. Het ministerie van Verkeer reageerde gisteren verheugd op het initiatief van de vakbond. Minister Netelenbos heeft vorige week gezegd de spiegel nog dit jaar verplicht te willen stellen.
Onzeker is wel of andere Europese verkeersministers met Netelenbos willen meewerken en of de Europese Commissie zo’n Nederlandse uitzondering zou toestaan. De FNV zegt dat verplichting per CAO de snelste manier is. Binnen zes maanden zou het geregeld kunnen zijn, zo meent de bond.
Het onderwerp past volgens FNV Bondgenoten goed in een collectieve arbeidsovereenkomst. „Het rijden zonder dodehoekspiegel zorgt voor stress bij de beroepschauffeurs, om maar niet te spreken van de trauma’s die het veroorzaken van een dodelijk ongeluk opleveren”, aldus de bond.
De vakbond CNV Transport zegt het idee van de FNV te steunen. „Een goed voorstel”, aldus een woordvoerder. De bond promoot de dodehoekspiegel al langer. „Als via de CAO de lange Europese weg omzeild kan worden, moet dat maar”, aldus de CNV-woordvoerder.
Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) staat positief tegenover het idee om eens met de bonden te praten over hun voorstel. „Het is nieuw, wel moeten we even bekijken in hoeverre de CAO hiervoor een toepasbaar middel is. Mogelijk zijn de voorgenomen wettelijke maatregelen van Netelenbos voldoende”, aldus communicatiemanager J. Bulthuis van TLN.