Vlamingen vaker naar Nederlandse supermarkt
Belgen hebben het afgelopen halfjaar ruim tweemaal zoveel geld uitgegeven in Nederlandse supermarkten dan in diezelfde periode vorig jaar. Vooral de Vlaamse kinderrijke huishoudens en jongeren doen vaker inkopen in de Nederlandse grensstreek. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK vrijdag heeft gepubliceerd.
In de eerste zes maanden van dit jaar besteedden Vlamingen 38 miljoen euro in Nederlandse supermarkten. Dat is een stijging van 130 procent ten opzichte van vorig jaar. Toen rekenden de Vlamingen nog 16,5 miljoen euro af bij de Nederlandse supermarktkassa’s. GfK ondervroeg voor het onderzoek 3000 Belgische huishoudens.
Supermarktkenner Joop Holla van GfK denkt dat de aantrekkingskracht van de Nederlandse supermarkten aan de prijzenslag te danken is. „Belgen komen vooral naar de service–supermarkten voor de A–merken. In België kost een fles Coca–Cola gemiddeld 1,29 euro, in Nederland slechts 95 cent", illustreert Holla.
Belgen laten de prijsvechters Aldi en de Lidl links liggen omdat die geen bekende merken verkopen. Dirk van den Broek richt zich zelfs met advertenties speciaal op het Vlaamse publiek.
Bijna 9 procent van de Nederlandse supermarkten wordt regelmatig bezocht door het Vlaamse winkelpubliek. Niet alleen komen de zuiderburen in vergelijking met vorig jaar steeds vaker, zij spenderen ook meer geld per bezoek. Gemiddeld gaven Vlamingen in het eerste halfjaar 29,74 euro uit tegen 25,45 euro in dezelfde periode vorig jaar.
De Vlaamse klanten van Nederlandse supermarkten deden in het afgelopen halfjaar gemiddeld een keer per maand boodschappen over de grens. In de eerste zes maanden van vorig jaar bezochten de Vlamingen slechts eenmaal per twee maanden een Nederlandse supermarkt.