Economie

Vraagtekens VS rond veiligheidssysteem Boeing

De Amerikaanse transportminister Elaine Chao vraagt zich af waarom Boeing een bepaald veiligheidssysteem niet standaard heeft ingebouwd bij de 737 MAX. In korte tijd zijn twee toestellen van dit type gecrasht.

ANP/RTR
27 March 2019 18:39Gewijzigd op 16 November 2020 15:38

Het gaat om een extra controlelampje om piloten te waarschuwen als belangrijke sensoren niet werken. Dat was een optionele toevoeging waarvoor vliegtuigmaatschappijen bij het bestellen van hun toestellen konden kiezen. Het lampje zat echter niet standaard bij de prijs inbegrepen, waardoor veel maatschappijen ervoor kozen om dit controlelampje niet te laten inbouwen.

Binnenkort is er een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat over de rol van toezichthouders in de zaak. Overigens kondigde Boeing woensdag aan dat het systeem nu standaard wordt ingebouwd in elke 737 MAX, zonder extra kosten voor klanten.

Ook kwam Boeing met een software-update en zei dat piloten voor de 737 MAX-toestellen extra training zullen krijgen. Luchtvaartautoriteit FAA moet de aanpassingen nog goedkeuren, waarna deze bij vliegtuigen geïnstalleerd worden. Volgens Boeing zullen deze maatregelen de veiligheid vergroten.

Sinds het neerstorten van een 737 MAX van Ethiopian Airlines ruim twee weken geleden staan alle ruim 300 toestellen van dit type Boeing bij luchtvaartmaatschappijen wereldwijd aan de grond. In oktober vorig jaar voltrok zich in Indonesië een ramp met een 737 MAX van Lion Air.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer