Economie

Oad: 2004 topjaar ondanks malaise in de reisbranche

De Oad Groep noemt 2004 een topjaar ondanks de prijzenoorlog in de reisbranche. Commercieel directeur J. ter Haar van de op twee na grootste reisorganisatie van Nederland zei woensdag te verwachten circa 4 procent meer passagiers te vervoeren in vergelijking met 2003. Toen verzorgde het bedrijf uit Holten voor 702.000 mensen de vakantie.

ANP
4 August 2004 13:39Gewijzigd op 14 November 2020 01:29

Doordat de marges in de reissector zwaar onder druk staan, verwacht Oad dat de winst ongeveer gelijk zal zijn aan die van vorig boekjaar, ofwel 1 tot 2 procent van de omzet. De omzet stijgt het lopende boekjaar (1 november 2003 tot en met 31 oktober 2004) fors van 645 miljoen euro naar ongeveer 740 miljoen euro. Deze toename is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de overname van 75 Rabobank–reisbureaus met een gezamenlijke omzet van 77 miljoen euro.

Ter Haar schat in dat de prijzenoorlog in de reisbranche niet lang meer vol te houden is. „Uiteindelijk moet er toch geld verdiend worden en kun je niet reizen van 99 euro naar Turkije blijven aanbieden.” De Oad–directeur wijst erop dat vele vakantiegangers die dachten dit jaar last–minute goedkoop een reis te boeken, toch teleurgesteld zullen zijn over hun vakantie. „Op het laatste moment blijkt vaak je eerste keus niet beschikbaar.” Hij stelt dat veel reisorganisaties door de hausse aan boekingen na het EK voetbal snel door hun overcapaciteit heen waren. „Na drie tot vier weken waren er bijna geen last–minuteaanbiedingen meer te krijgen.”

Bovendien blijkt volgens Ter Haar een goedkope vakantie voor een toerist niet zaligmakend te zijn. „Vakanties zijn toch een emotioneel product en voor de meeste mensen blijft het een grote uitgave. Uiteindelijk gaat het er toch om dat mensen een goede tijd willen beleven. Alleen door ook kwaliteit te bieden, houd je het vol in deze markt.”

Turkije is dit jaar voor de reisbranche de grootste vechtmarkt. Het is toch al de meest favoriete bestemming van Nederlanders die georganiseerd op reis gaan. Daarnaast zijn twee Duits–Turkse reisgiganten, Öger Tours en DTI, toegetreden op de Nederlandse markt voor vakanties naar dit mediterrane land. Oad zegt echter weinig hinder te ondervinden van de toegenomen concurrentie en zegt nog steeds marktleider voor Turkije te zijn. Het bedrijf verwacht dit jaar 140.000 tot 150.000 reizen naar dat land te verkopen, tegen 128.000 vorig jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer