Economie

Lijnolie- en natuurverven verduren de tijd

Zijn verf is op basis van lijnolie, afkomstig uit vlas. De kleurstoffen zijn plantaardig of mineraal. Zit een huis eenmaal in de verf van Kees Rol-

sma, dan is een kleine beurt -hier en daar een onderdorpeltje bijwerken- op z’n vroegst na een jaar of zeven, acht nodig. Voor het grote werk kan het zomaar tien, twaalf of meer jaren duren voordat Rolsma terug moet komen met zijn kwast.

Niek Sterk
30 July 2004 11:28Gewijzigd op 14 November 2020 01:28
HENGELO – Rolsma experimenteert zijn hele werkzame leven met verven op basis van lijnolie. De verfsoorten met natuurlijke of minerale pigmenten bevatten nauwelijks schadelijke stoffen. Zit de verf eenmaal op het hout, dan is het onderhoud lange tijd min
HENGELO – Rolsma experimenteert zijn hele werkzame leven met verven op basis van lijnolie. De verfsoorten met natuurlijke of minerale pigmenten bevatten nauwelijks schadelijke stoffen. Zit de verf eenmaal op het hout, dan is het onderhoud lange tijd min

Werknemers van bijna-buurman Akzo -onder andere fabrikant van hoogwaardige verfsoorten- komen bij Rolsma (58) langs om de verf te halen die ze thuis op hun kozijnen en deuren smeren. De prijs is vergelijkbaar met wat ze bij hun baas betalen, maar de verfblikken die ze bij de lijnolieverfmakerij meenemen, zijn bijna dubbel zo zwaar als die van reguliere betere verfsoorten. Het verschil in gewicht zit onder andere in de hoeveelheid pigment, de kleurstof, zegt de maker.

Zijn werkzame leven lang is hij al bezig in de verf. Direct na zijn opleiding op de schildersvakschool sloeg hij aan het experimenteren en dat doet hij nog steeds. De vloer van zijn winkel op een industrieterrein van Hengelo is bijvoorbeeld zo’n proefneming. Warm glanzend blinkt hij de bezoeker tegen. „Die blanke lak maakte ik zelf. Houdt hij zich de komende jaren goed, dan neem ik ’m wellicht in productie.”

Lijnolieverf is een oud product, Rolsma’s goed bewaakte recepturen gaan terug tot het tijdvak 1880-1895. „Maar ik varieer er altijd weer op.” Lijnolieverf evolueerde tot ecoverf en ecoverf werd langzamerhand natuurverf, in elk geval in de filosofie van de aimabele en gedreven schilder die met een zuivere Tukkerse tongval zijn aanstekelijk idealisme verwoordt. „Ik heb, in tegenstelling tot andere fabrikanten, in vijf jaar de prijzen niet verhoogd. Het uurloon steeg wat, maar de grondstofprijzen daalden. Overigens praten mijn klanten zelden of nooit over geld.”

De prijs van zijn lijnolieverf is vergelijkbaar met die van Sigma- en Sikkens-producten, de betere verflijnen. „Wij zijn eigenlijk veel te goedkoop, maar er is geen reden om de prijs op te trekken, want het gaat ons zo ook goed.” Het bedrijfje -schilderszaak, winkel en verffabriekje- draait gewoonlijk op zes werknemers, inclusief de baas. De wachtlijst voor schilderwerk aan woonhuis of boerderij -veelal in Twente, Salland en Achterhoek, maar op verzoek ook elders in het land- is minimaal een jaar.

De aanneemsom voor een schildersklus -ecowijkje, historisch pand, woonboerderij- ligt 15 procent boven die van de gewone schilder, becijferde Rolsma. „De levensduur van de verf is echter zodanig lang dat de klant per saldo veel voordeliger uit is.” Vanwege de lage omloopsnelheid van het schilderwerk heeft het bedrijf relatief veel klanten nodig. Die zijn er altijd, voornamelijk dankzij mond-tot-mondreclame. Internet (www.natuurverf.nl) is een ideaal medium in Rolsma’s geval. Niet alleen voor contact met de klant, maar ook bij de voortdurende zoektocht naar nieuwe pigmenten en oliën die hij van over de hele wereld betrekt.

Het eindproduct van de firma zwermt naar alle windstreken uit. „Curaçao, Frankrijk, Hongarije, Polen, Zweden, Australië, overal zitten mensen die ons product kopen of als tussenpersoon optreden. Ook komen er hier klanten uit Sint-Petersburg, Moskou en Montreal: ze willen alléén de verf uit Hengelo. Vanwege de kwaliteit, de gezondheid -er zitten niet of nauwelijks ongezonde oplosmiddelen in- en de duurzaamheid.” Over een ophanden zijnde grote uitbreiding van activiteiten wil hij op dit moment nog nauwelijks iets in de krant hebben.

De doe-het-zelver krijgt geen garantie voor tien jaar levensduur van zijn schilderwerk, het eigen werk van Rolsma wel. „Mits goed aangebracht, verduurt het de tijd. We raffelen niets af. En het schildersvak blijft natuurlijk het schildersvak. Een geschoolde schilder die hier nieuw binnenkomt, krijgt van mij nog eens een opleiding van anderhalf jaar, want schilderen met lijnolieverf is een vak apart, lastiger.” Bij de entree van het pand staat een rij deuren in de twaalf basiskeuren van Rolsma, waaronder Twents rood en Saksengroen. „De zichtbare kwaststrepen horen bij ons werk. Dat komt door het vele pigment. Die strepen zijn een kwaliteitskenmerk.”

Schilderen met natuurverf kan nooit een haastklus zijn. De droogtijd per laag is minimaal 48 uur. Daar staat tegenover dat het schilderseizoen voor Rolsma’s bedrijf beduidend langer is dan voor de gewone schilder. „Vaak doen we in najaar en winter de grondverflaag, en in voorjaar en zomer lakken we af. Tot 8 graden vorst is de verf te verwerken en vocht heeft er geen invloed op. Hij bladdert ook niet.” De resten van verwijderde verflagen kunnen in het compostvat.

Een opmerkelijk feit is dat in het klantenbestand van Rolsma veel antroposofen en christenen voorkomen. „Die twee groepen blijken gevoelig te zijn voor de goede eigenschappen van onze producten.”

Langs een wand van de toonzaal annex winkel staan de los verkrijgbare pigmenten op een rij. Oker, een gemalen steensoort, omber, en prachtig rood, afkomstig uit rozenblaadjes. „Daarvan heb je er verschrikkelijk veel nodig voor een beetje pigment. Dan heb je echter wel meteen de mooiste kleur rood die denkbaar is. Ik krijg ook icoonschilders in de winkel, want het summum op pigmentgebied is hier te vinden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer