Binnenland

Proef met verbod voor vrachtwagens op linkerbaan

Het openbaar ministerie gaat vrachtwagenchauffeurs die inhalen waar dat niet mag harder aanpakken. Eind dit jaar begint een proef met een verbod op vrachtwagens op de linkerrijstrook. Daarbij zet justitie camera’s in om overtreders te beboeten.

Binnenlandredactie
28 July 2004 11:41Gewijzigd op 14 November 2020 01:28

Dat zei landelijk verkeersofficier van justitie J. Spee woensdagmorgen. Spee zegt nog niet waar de proef zal worden gehouden.

Tot nog toe geldt tijdens de spits op veel snelwegen al een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dat heeft niet het gewenste resultaat, aldus Spee woensdagmorgen in het Radio 1 Journaal. Zo kan de politie alleen bekeuringen uitdelen als een chauffeur op heterdaad wordt betrapt. De agenten moeten achter de wagen blijven rijden totdat deze heeft ingehaald, de chauffeur laten stoppen en dan een boete uitschrijven. Dat kost veel tijd en werk, aldus Spee.

Tijdens de proef komen er diverse camera’s op een traject te hangen, zodat vrachtwagens over een groter deel van de weg gecontroleerd kunnen worden. „De pakkans is dan groter”, zei Spee.

Bij de politie bestaat de indruk dat truckers de inhaalverboden met enige regelmaat negeren. Jaarlijks delen agenten enkele honderden bonnen uit, aldus Spee vanmorgen. De verkeerspolitie ziet echter maar een klein aantal van de overtredingen: „Daarom neemt menig chauffeur een gok.”

Dat moet veranderen, want inhalende vrachtwagens wekken veel irritatie. De verkeersofficier: „Een vrachtwagenchauffeur die met 86 kilometer per uur een collega inhaalt die 85 kilometer per uur rijdt, is kilometers bezig.”

Spee benadrukte dat het vrachtwagenverbod op de linkerrijstrook niet is bedoeld om de kas van de staat te spekken. „Het gaat om de betere doorstroming. Daar zijn we allemaal bij gediend. De maatregel moet preventief werken.”

Het OM heeft hoge verwachtingen. „Als de pakkans groter wordt, gaan bestuurders het gewenste gedrag vertonen”, aldus Spee.

De proef gaat ongeveer twee jaar duren. Uit de toelichting van Spee valt op te maken dat het OM zoekt naar een snelweg waar de komende jaren geen wegwerkzaamheden staan gepland.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is niet blij met de proef. De brancheorganisatie ziet niets in permanente verboden en wil dat vrachtwagens mogen inhalen als het niet druk is op de weg. Verladersorganisatie EVO is het daarmee eens. Pas als het echt druk is op de weg, heeft een inhaalverbod effect, aldus EVO in een reactie. „Nadat het inhaalverbod eind jaren negentig landelijk werd ingevoerd, is op de meeste trajecten de doorstroming nauwelijks verbeterd. Uit onderzoeken door het ministerie van Verkeer en Waterstaat is niet gebleken dat inhaalverboden voor vrachtauto’s tot minder ongelukken en minder files leiden.” Dit jaar gaat een proef van start met een dynamisch inhaalverbod op de A2 in Limburg en volgend jaar op de A2 bij Maarssen. Het inhaalverbod gaat dan in bij drukte op de weg en wordt op rustiger momenten weer opgeheven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer