Onderzoek cruise–control ongeluk jongeren Breda
Justitie in Antwerpen heeft een verkeersexpert opdracht gegeven voor een onderzoek naar de toedracht van een ongeluk, waarbij maandagmiddag vier jongeren uit Breda vlak over de Belgische grens om het leven kwamen. Het Antwerpse parket wil vooral weten of het gebruik van cruise–control door een vrachtwagenchauffeur aanleiding is geweest voor de fatale aanrijding.
Volgens een parketwoordvoerster zijn de resultaten van het onderzoek pas begin volgende week te verwachten. „Het nagaan of cruise–control een rol heeft gespeeld in het ongeluk speelt daarin een zeer belangrijke rol", aldus de woordvoerster.
Vanwege wegwerkzaamheden op de ringweg rond Antwerpen zijn al op tientallen kilometers afstand van de Scheldestad waarschuwingsborden geplaatst, die chauffeurs oproepen hun cruise–control uit te zetten. Na eerdere zware ongelukken met vrachtwagens vroeg het Belgische Kamerlid Schalck vorig jaar al om een verbod op cruise–control in vrachtwagens.
Volgens Schalck is een groot deel van de zware wegongevallen in België het gevolg van het gebruik van cruise–control, die in files niet snel genoeg zijn uit te schakelen. Inmiddels lijkt een Kamermeerderheid in België gewonnen voor het idee. De nieuwe Belgische verkeersminister Landuyt moet zich echter nog over de zaak buigen.
De discussie over de cruise–control laaide vorig jaar ook in Nederland op. In ons land werd de installatie van deze apparatuur in vrachtauto’s tot voor kort ook gestimuleerd met een fiscaal voordeel. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is de cruise–control inmiddels gemeengoed in Nederland en staat het apparaat niet ter discussie.
Ook verkeersveiligheidsorganisatie 3VO heeft geen bezwaren tegen de cruise–control. Het zorgt voor een goede doorstroom in het verkeer en omdat het brandstofverbruik minder is met een ingeschakelde cruise–control is het beter voor het milieu, laat een woordvoerster weten.
Beide organisaties zijn van mening dat er met het middel zelf niets mis is en de verkeersveiligheid niet in gevaar is, maar dat de gebruiker, zoals bij alle apparaten, er wel verantwoord mee om moet gaan. „Dus gebruik het alleen op lange afstanden. Bij drukte en files moet de cruise–control uit. Dan heb je ook geen brandstofvoordeel meer", aldus een woordvoerster van TLN.
Het ongeval vond maandagmiddag plaats, toen in een file een vrachtwagen op een andere truck botste. Deze truck raakte de auto waarin de Nederlandse jongeren zaten en duwde hun wagen op een daarvoor staande vrachtwagen. Volgens de politie waren de jongeren op slag dood. De aanrijding gebeurde ter hoogte van Sint–Job–in–’t–Goor, vlak over de grens, in de richting van Antwerpen. Door de wegwerkzaamheden en omleidingen staan er momenteel zelfs op grote afstand van de stad al veel files.
Bij het ongeval raakte ook een vrachtwagenchauffeur zwaargewond. Volgens het parket is het nog onduidelijk in welke truck deze chauffeur zat. Ook over zijn herkomst is nog niets bekend. Momenteel is alleen bekend dat de man is opgenomen in een ziekenhuis in Antwerpen. Even verderop gebeurde op dezelfde weg maandagmiddag een tweede ongeluk, waarbij ook een vrachtwagenchauffeur zwaargewond raakte.