Economie

Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak

De Consumentenbond dreigt met een rechtszaak tegen luchtvaartmaatschappij KLM. De organisatie wil dat KLM onmiddellijk stopt met haar no-show beleid, waarmee ze reizigers onrechtmatig op kosten zou jagen. Als KLM de clausule niet uit haar voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter.

ANP
10 December 2018 00:52Gewijzigd op 16 November 2020 14:50
beeld ANP
beeld ANP

Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan KLM. De belangenorganisatie krijgt regelmatig klachten over het no-showbeleid. Zo meldde een consument dat hij wegens ziekte onverwacht niet met de rest van zijn gezin kon vliegen naar München. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd. Pas na betaling van 250 euro kon hij mee.

Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel op dezelfde vlucht als oorspronkelijk geboekt. Bart Combée, directeur Consumentenbond: „Schandalig. Door de no-show clausule betaalt deze man twee keer voor hetzelfde ticket. Dat is ongehoord en onrechtmatig.”

Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren een no-show clausule voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen.

De luchtvaartmaatschappij geeft de passagier dan geen geld terug voor zijn oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen. Combée: „Dit is wel een heel lucratief verdienmodel voor deze maatschappijen.”

KLM heeft tot uiterlijk dinsdag om te reageren op de eis van de Consumentenbond, anders volgt er een dagvaarding. De dreiging tegen KLM is onderdeel van een gecoördineerde actie van Europese consumentenorganisaties tegen luchtvaartbedrijven.

KLM liet in een reactie weten op de hoogte te zijn van de brief van de Consumentenbond en bestudeert die momenteel. „We willen nu niet in de media op het ultimatum vooruitlopen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer