Economie

„Fietsen gaan niet per kilo de deur uit”

Het weer zat bepaald niet mee; bereidheid bij de consument om diep in de buidel te tasten, is er evenmin. Toch wist fietsenfabrikant Accell in het eerste halfjaar 536.000 tweewielers af te zetten, ruim 60.000 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat gaat niet vanzelf: „Fietsen gaan niet per kilo de deur uit.”

22 July 2004 08:40Gewijzigd op 14 November 2020 01:27
AMSTERDAM – Fietsenfabrikant Accell, producent van onder andere Batavus, Hercules, Sparta, Koga Miyata en Loeki, wist in de eerste helft van dit jaar 536.000 tweewielers af te zetten. Foto RD, Sjaak Verboom
AMSTERDAM – Fietsenfabrikant Accell, producent van onder andere Batavus, Hercules, Sparta, Koga Miyata en Loeki, wist in de eerste helft van dit jaar 536.000 tweewielers af te zetten. Foto RD, Sjaak Verboom

Accell-directievoorzitter R. Takens ziet veel kansen voor zijn merken, onder andere Batavus, Hercules, Sparta, Koga-Miyata en Loeki. En hij is blij dat hij met die merken in het duurdere segment zit. Want daar valt het nog wel mee met onwillige kopers, zo merkt hij. „Kijk naar de autobranche en de meubelsector. Echt geweldig gaat het daar niet. Maar de duurdere modellen en merken zijn niet aan te slepen. Zo gaat het bij ons ook.”

Niet voor niets kampt Accell, dat de omzet in de eerste zes maanden met 24 procent zag toenemen tot 165,3 miljoen euro, met problemen op de Duitse markt. „Duitsland is een prijsgeoriënteerd land. Zodra ketens zoals Aldi en HEMA met goedkope fietsen gaan stunten, klaagt de fietsvakhandel steen en been.” Duitse dealers van fietsen uit de Accell-stal kunnen best nog een tandje bijschakelen, vindt Takens, „de goeden niet te na gesproken.” „Ze vertellen de klant onvoldoende waarom hij bij de vakhandel moet zijn en waarom dat best wat meer mag kosten.”

Concurrentie van prijsvechters en distributieproblemen kostten Accell de afgelopen periode 4 procent van de omzet. Toch piekert Takens er niet over om Duitsland, goed voor bijna een kwart van de totale omzet, vaarwel te zeggen. En hij zal ook niet in het goedkopere segment stappen. „Dan beland je in een negatieve prijsspiraal. Onze onderneming is trouwens ook niet ingericht op het produceren van fietsen voor de onderkant van de markt.” Accell haalde hier en daar zelfs minder kostbare modellen uit het Duitse assortiment.

Accell beheerst in Nederland ongeveer eenderde van de fietsmarkt. Concurrent Gazelle is het grootste fietsenmerk, op de voet gevolgd door Batavus van Accell. Europees gezien blaast de onderneming ook een behoorlijk deuntje mee. Van de 15 miljoen verkochte fietsen kwamen er vorig jaar 835.000 uit de fabrieken van Accell. Waar de teller dit jaar zal stoppen, kan Takens niet voorspellen. Het tweede halfjaar is traditioneel minder goed. „Wel staat vast dat een zonnige zomer dubbel in ons voordeel werkt: dealers hoeven minder in de uitverkoop te doen en ze tonen meer koopbereidheid voor het nieuwe seizoen.”

De directievoorzitter is al enige tijd bezig de basis van het bedrijf te verbreden. Accell nam vorig jaar de Finse fabriek van fitnessapparatuur Tunturi over. „De trend is wellness. Iedereen wil zich fit voelen.” Ook de verkoop van fietsonderdelen en -accessoires zet zoden aan de dijk, vindt Takens. Hij kocht recent twee handelsbedrijven op: Juncker en F. van Buuren. Nieuwe acquisities sluit hij niet uit.

Accell zag zowel het bedrijfsresultaat (39 procent) als de nettowinst (49 procent) fors verbeteren. De marges op de verkopen verbeterden mede dankzij gunstiger inkoopcondities. „We groeien, dus kunnen we op dat punt meer vragen”, aldus Takens. De verwachtingen voor het gehele jaar zijn positief. „We zitten in een markt waar handel in zit. Ik reken op een stijging van de winst per aandeel van tussen de 20 en de 30 procent.”

Over de in april door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) opgelegde boete van 12,8 miljoen euro kon de bestuursvoorzitter weinig zeggen. „We vinden die boete onterecht en buiten alle proporties.” Op dit moment loopt er een bezwaarprocedure bij de NMa. De uitkomst daarvan kan nog een tot twee jaar op zich laten wachten. De NMa beschuldigt Accell en de concurrenten Gazelle en Giant van het maken van prijsafspraken. Ook deze fietsenfabrikanten kregen hoge boetes opgelegd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer