Laurus bouwt winkelformules om
De supermarktformule Edah zal zich meer ontpoppen tot een prijsvechter. Het moederconcern Laurus wil voor het einde van dit jaar veertig tot vijftig winkels ombouwen tot scherp geprijsde supermarkten, onder de naam Edah Lekker & Laag.
Dat meldde de supermarktketen vandaag. Daarmee staat Laurus aan de vooravond van een nieuwe, omvangrijke ombouwoperatie. De vorige radicale ingreep bij het concern liep uit op een fiasco, toen de keten onder de naam Konmar de strijd aanging met Albert Heijn.
Wijs geworden van de pijnlijke lessen die de Konmar-operatie uit 2000 opleverde, gaat Laurus dit keer behoedzaam te werk. De nieuwe Edah-winkels worden stap voor stap geïntroduceerd. Dit najaar bekijkt het concern of de formule aanslaat en de groep van vijftig supermarkten opnieuw wordt uitgebreid.
De winkels moeten onder de vlag van Edah Lekker & Laag gaan concurreren met prijsvechters, waaronder de supermarkten van Dirk en Jumbo. Volgens een woordvoerder liggen de prijzen in de nieuwe winkels 7 tot 8 procent lager dan die in de huidige Edah-filialen. De nieuwe supermarkten zijn goedkoper, mede omdat de helft van de producten uit huismerken bestaat.
„Edah stond altijd bekend als een goedkope supermarkt. De afgelopen jaren zijn we steeds meer opgeschoven naar het midden. Daar gaan we nu wat aan doen”, aldus de zegsman van het concern. Hij wil nog niet kwijt welke filialen als eerste worden omgebouwd.
Wel staat vast dat daarbij gekeken wordt naar winkels waarin de laatste jaren weinig is geïnvesteerd. Laurus baat zelf 229 Edah-supermarkten uit. Daarnaast worden nog bijna zestig winkels bestierd door zelfstandige ondernemers. Deze supermarkten blijven in eerste instantie buiten de ombouwplannen.
De beslissing om dit jaar maximaal vijftig supermarkten om te dopen tot Edah Lekker & Laag volgt op een succesvolle proef in de afgelopen maanden. Bij zes winkels die de nieuwe aanpak uitprobeerden, steeg de omzet met tientallen procenten. De filialen haalden meer klanten binnen, die doorgaans ook meer producten naar de kassa brachten.
Laurus kan die extra inkomsten goed gebruiken. De totale omzet van het concern, dat ook de formules Konmar en Super De Boer onder haar hoede heeft, daalde het afgelopen halfjaar met 11,6 procent tot 1,75 miljard euro. Laurus wijt de omzetdaling onder meer aan de prijzenslag tussen supermarkten. Ook kreeg het concern minder geld binnen omdat het winkels, slijterijen en benzinestations heeft verkocht.
Als de inkomsten van zelfstandige ondernemers binnen de verschillende formules bij de omzet worden opgeteld, komt de totale consumentenomzet uit op 2,08 miljard euro. Dat betekent een daling van ruim 10 procent ten opzichte van de eerste helft van 2003, toen de consumentenomzet 2,31 miljard euro bedroeg.
In de eerste zes maanden van vorig jaar moest Laurus ook al een behoorlijke omzetdaling incasseren.