Kamer oordeelt hard over service banken
De Tweede Kamer heeft donderdag een hard oordeel geveld over de huidige dienstverlening die banken aan vooral ouderen en gehandicapten op het platteland bieden. De Kamerleden vinden dat banken slechte service verlenen omdat steeds meer filialen verdwijnen uit kleine kernen, waardoor burgers aangewezen zijn op pinautomaten. Kwetsbare groepen als ouderen en gehandicapten moeten daardoor vaak met veel geld over straat en ze hebben soms moeite met een pinautomaat.
De Tweede Kamer uitte donderdag die kritiek tijdens een debat met minister Zalm (Financiën). Die deelde grotendeels de kritiek, maar hij ziet geen wettelijke mogelijkheden om banken te verplichten ergens een filiaal open te houden.
PvdA en GroenLinks zouden wel het liefst een goede spreiding van bankfilialen wettelijk willen vastleggen. Andere partijen en Zalm zien complicaties. „Waarom dan niet ook overal een kruidenier of een kapper”, zei Zalm. „Ik kan bovendien een sector niet dwingen iets te doen.”
Een wettelijke verplichting kan wel een stok achter de deur zijn, verwoordde Van der Vlies (SGP) de gevoelens in de Kamer.
Waar het regelen van een goede spreiding niet eenvoudig is, ziet Zalm wel mogelijkheden om de toegankelijkheid van banken te verbeteren. Van ouderenbonden en gehandicaptenorganisaties komen nu nog vaak klachten over bijvoorbeeld drempels en te hoge of te lage pinautomaten. „Daar kan ik een individuele bank op aanspreken”, zei Zalm.
De banken hebben de minister toegezegd over een paar maanden met een pakket maatregelen te komen om de service voor ouderen en gehandicapten te verbeteren. Zalm is bereid daarop te wachten, maar kwam de kritische Kamerleden tegemoet met de woorden dat hij „de banken bij de les zal houden”.
In de Kamer bestaat weinig vertrouwen meer in de bereidheid van de banken. „Dit is hun laatste kans”, zei CDA’er Wijn. PvdA’er Witteveen zet haar initiatiefwetsvoorstel door om service-eisen voor banken wettelijk vast te leggen.