Klant wil meer betalen voor duurzaam product
Het aantal consumenten dat meer geld wil neertellen voor duurzame producten is opnieuw gestegen. De bureaus GfK en b-open melden dat 36 procent van de Nederlanders bereid is meer te betalen voor duurzaamheid. In 2016 gold dat voor 29 procent van de consumenten en in 2017 voor 32 procent.
„De grotere bereidheid extra te betalen, illustreert dat mensen positiever zijn over duurzaamheid. Mensen willen consumeren zonder schuldgevoel”. zegt Annemarie Perquin van GfK. „Maar ook de toegenomen kwaliteit van duurzame producten speelt daarbij een rol.”
Voorbeelden van populaire duurzame producten zijn onder meer biologisch eten en elektrische auto’s. ,En ook als het gaat om mode kiezen consumenten steeds vaker voor duurzaamheid’, aldus Bart Brüggenwirth van b-open.
Bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) geeft aan dat het duurzame of maatschappelijk verantwoordelijke aspecten belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten. In sectoren met een hoge milieu-impact en waar duurzaamheid directe voordelen voor de consument biedt (bijvoorbeeld in kosten of gezondheid), ligt dit aandeel hoger. Voor energie, witgoed en verschillende foodcategorieën bedraagt het zelfs meer dan 60 procent.
Verder wijzen de bureaus erop dat de economische groei mensen meer financiële armslag geeft en dat consumenten daardoor makkelijker voor duurzame producten kiezen. Gaf in 2016 nog 29 procent van de ondervraagden aan dat ze bereid zijn extra te betalen voor duurzaamheid, in 2017 was dat 32 procent en dit jaar stijgt het naar 36 procent.
Als consumenten duurzame producten of activiteiten van een bedrijf aansprekend vinden, geeft zelfs vier van de vijf aan dat er bereidheid is daarvoor ook iets meer te betalen: gemiddeld 14 tot 22 procent.
Tegelijkertijd stijgt ook de scepsis: 43 procent wantrouwt claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vorig jaar was dat percentage minder: 38 procent. Bart Brüggenwirth van b-open stelt dat de consument kritischer is geworden en gevoeliger voor een groen sausje of loze beloftes: „Het spreekt consumenten meer aan dat een bedrijf duurzaamheid goed verankert in zijn core business en producten dan dat het een maatschappelijk doel sponsort of consumenten aanspoort tot een duurzamere levensstijl.”
Het onderzoek is in juli 2018 uitgevoerd onder ruim 1700 consumenten.