Volvo V60, het kleinere broertje dat best groot is
Het programma van Volvo is flink opgeschud. Eerst maakte de veel verkochte V70 plaats voor de grotere V90. Nu vult een nieuwe V60 de ontstane leegte. Een nog steeds voldoende ruime, maar iets bescheidener gezinswagen.
Om de positie van een nieuw model bij een automerk exact te kunnen bepalen, is het vergelijken van afmetingen een verhelderende bezigheid. De nieuwe V60 is ten opzichte van zijn voorganger met een forse 14 centimeter in lengte gegroeid. Daarmee komt de nieuweling behoorlijk in de richting van de V70. Maar die haast iconische auto was vierkanter van vorm en bood meer interieurvolume. De huidige V90 is meteen een slag groter qua buitenafmetingen. En dus kan de nieuwe V60 het best als directe opvolger van de V70 worden gezien.
Geborgenheid
In ieder geval staat de auto op het zogenaamde grote platform van Volvo waarop ook de 90-modellen zijn gebaseerd. De wielbasis is ingekort tot 2,87 meter. Dat zorgt nog altijd voor voldoende binnenruimte voor een vijfkoppig gezin plus 529 tot 1364 lier aan bagage. De vormgeving volgt de stijl die Volvo met de huidige 90-serie heeft ingezet. Daarom is de nieuwe V60 duidelijk zichtbaar de kleinere broer van de V90.
Dat is onder meer duidelijk te zien aan de koplampen met de zogenaamde Thor Hammerdagrijverlichting, en verder aan de vorm van de achterlichten.
Het profiel toont hooggesloten. Dat drukt geborgenheid uit. Tegelijk bood het de ingenieurs de mogelijkheid meer veiligheidsitems in te bouwen. Het front is behoorlijk lang, terwijl Volvo ook in de V60 louter 4 cilindermotoren plaatst.
Uit de eerste blik in het interieur spreekt de Volvosignatuur. Het dashboard straalt dezelfde sfeer uit als in de XC60 SUV, maar is op details afwijkend. Alle nieuwe modellen hebben een groot, staand scherm boven de middenconsole. Daarop zijn vrijwel alle voertuigfuncties te bedienen, waardoor er bijna geen losse knoppen over het dashboard zijn uitgestrooid. Mooi rustig. Knoppen zitten er wel op de spaken van het stuur, net onder de grote display en tussen de stoelen. Starten en de motor afzetten gebeurt door een draaiknop.
Traditionele klokken
Het instrumentarium is volledig digitaal, maar heeft wel een analoge uitstraling met traditionele klokken voor snelheid en toerental. Daartussen kan naar wens informatie van bijvoorbeeld de boordcomputer of navigatie worden weergegeven.
Voor de aankleding van het interieur biedt Volvo de nodige keuzemogelijkheden. In de testauto zat bijvoorbeeld kunstleer op de randen van de stoelen met een geruite stof in het midden. Zeker niet alledaags en een verademing ten opzichte van de overvloed van zwart en grijs bij de meeste auto’s van vandaag de dag.
Stoelen van een Volvo verdienen altijd een hoog cijfer. Toch zijn de exemplaren in de V60 net wat kleiner en ondersteunen ze net wat minder verfijnd dan die van de grotere modellen.
Het comfort bij de V90 wordt nauwelijks beïnvloed door de wielkeuze. Maar bij deze wat meer bescheiden bemeten V60 zorgen de 19 inch wielen wel voor ‘verharding’. De standaard 17 inchexemplaren op de instapper zullen op dit vlak zeker beter presteren.
Volvo kondigde enige tijd terug heel stoer aan geen nieuwe dieselmotor meer te zullen ontwikkelen. Stoer, omdat het merk niet al te lang geleden nog een compleet nieuwe diesel lanceerde en dus nog jaren vooruit kan. Toch is de V60 de laatste nieuwe Volvo die nog met een diesel kan worden aangeschaft. Bij de sedanbroer S60 vervalt die mogelijkheid.
Alle motoren bij Volvo hebben een inhoud van 2 liter, verdeeld over 4 cilinders. In deze D4 levert de krachtbron een fors vermogen van 190 pk en een koppel van 400 Nm al bij 1750 tr/min. Volvo belooft prima prestaties zoals een acceleratie van 0 tot 100 in 7,9 seconden en een top van 220 km/h. Toch valt op dat de motor een beetje op toeren gehouden moet worden om deze beloftes waar te maken. Wie in een hoge versnelling blijft rijden, zal merken dat de V60 bij accelereren zelfs aan de luie kant is.
Het gemiddelde brandstofverbruik is voor een auto met een gewicht van ruim 1600 kg heel normaal. In de praktijk komt de auto bijna 17 kilometer ver op een liter. Met een tankinhoud van 55 liter betekent dat een actieradius van ruim 900 kilometer.
De nieuwe Volvo V60 is verkrijgbaar vanaf 43.995 euro: voor een 250 pk benzine met standaard automaat. De D4 diesel met 6-bak begint op precies 1000 euro meer.
Volvo V60 D4
Topsnelheid 220 km/u
Acceleratie 7,9 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 6,0 liter/100 km
CO2-uitstoot 117 g/km
Aanhanggewicht (geremd) 2000 kg
Ruimte. De V60 is een echte Volvostationwagon met veel plaats voor passagiers en hun bagage.
Inrichting. Fraaie, verrassende materialen.
Verbruik. De dieselmotor functioneert zuinig als de bestuurder zich kan inhouden. Verbruikscijfers van 1 op 18 of beter zijn haalbaar.
Prestaties. Ondanks een fors vermogen en koppel draait de 2 liter diesel graag wat meer toeren om maximaal te presteren.