Europese primeur van elektrische toppers: I-Pace
Als eerste Europese topmerk lanceert het Britse Jaguar een volledig elektrische auto. Zeg maar de eerste serieuze concurrent voor Tesla. Met de nieuwe I-Pace is Jaguar met name de Duitse tegenspelers een stap voor.
Hoever was en is het Amerikaanse Tesla zijn tijd vooruit? Dat antwoord wordt nu door Jaguar gegeven. Vijf jaar lang was de Amerikaan alleenheerser in het topsegment elektrische auto’s. Dat betekent dus ruim de ontwikkelingstijd van een nieuw model.
Jaguar koos er niet voor om een bestaande auto te elektrificeren, maar maakt van de I-Pace een op zichzelf staand model. De nieuweling is met 4,68 meter niet overdreven lang, heeft wel een forse breedte van meer dan 2 meter en biedt ook in de hoogte wat centimeters extra. En daarmee biedt de vijfdeurs volop ruimte aan vier volwassenen en eventueel nog een kind in het midden op de achterbank. Jammer dat de bestuurdersstoel ter hoogte van de onderrug zo hard is.
Het bagagevolume blijkt behoorlijk, met minimaal 656 liter en 1453 liter als de achterbank wordt neergeklapt. Onder de vloer is nauwelijks ruimte, omdat die door de batterij en de elektromotor wordt ingenomen. Voorin, onder de kap, is ook nog een vak dat prima geschikt is om de laadkabels een plekje te geven. Die slingeren dan niet rond in de bagageruimte.
Verrassend beeld
Automobilisten plaatsen hun voertuig graag in een hokje, maar bij Jaguar houden ze niet van die hokjesgeest. De I-Pace is een model dat moeilijk met een ander te vergelijken is. In ieder geval hebben de ontwerpers er alles aan gedaan om dit type op een normale auto te laten lijken. Zo beschikt deze Jaguar over een heuse grille, die overigens geen enkele functie heeft. Dit onderdeel is samen met de koplampen goed voor een echte Jaguaruitstraling. Het front is relatief kort. Op de linkerflank zit een grote klep waarachter de laadaansluiting schuilgaat. Grote wielen (18 tot 20 inch), een geknikte dakspoiler en een diffuser onder in de achterbumper zorgen voor een compleet en verrassend beeld.
De portiergrepen liggen verzonken in het plaatwerk en komen naar buiten als de auto wordt geopend. Nadat je bent weggereden, nemen ze hun uitgangspositie weer in. Een kleine gadget die de stroomlijn verbetert. Datzelfde effect hebben de vrijwel vlakke bodem en piepkleine randjes achter de achterwielen.
Voor de technische zaken keek Jaguar goed naar Tesla. Het merk levert in de I-Pace op dit moment alleen twee elektromotoren, één voor de voorwielen, één voor de achterwielen. Dat betekent dus vierwielaandrijving. Het opgetelde vermogen van beide motoren is 400 pk. Gigantisch! Datzelfde kan worden gezegd van het koppel van 696 Nm. De twee elektromotoren worden gevoed door een 90 kWh lithium-ionbatterij. Daarmee zou een actieradius worden bereikt van 480 kilometer. Helaas, dat haalt de I-Pace met geen mogelijkheid. Met een gemiddeld stroomverbruik van 25 tot 26 kWh per 100 kilometer is de batterij na een dikke 300 km echt leeg. Op dit moment kan de auto met 70 kW worden geladen. En dat betekent dat de batterij in een uur tijd zo’n 80 procent vol is. Het aanbod snelladers die 70 kW of meer kunnen laden is nog beperkt, maar wordt snel uitgebreid.
Forse prijs
Rijden met de Jaguar I-Pace is een belevenis. De forse prestaties in combinatie met het uitblijven van motorgeluid zorgen voor een extra dimensie. Daarbij voegt Jaguar een uitstekend afgestemd onderstel. Elektrische auto’s zoals de I-Pace kunnen uitermate sportief worden gereden. Maar wie optimaal van de prestaties gebruikmaakt, zal merken dat de actieradius snel terugloopt.
Natuurlijk stopte Jaguar de I-Pace vol met elektronica. Zoals de Lane Departure Warning, die waarschuwt als een doorgetrokken streep of gestippelde lijn wordt overschreden zonder dat de richtingaanwijzer is gebruikt. De auto geeft dit aan de bestuurder door met een vrij forse ruk aan het stuurwiel die iedere keer weer verrast. Dit kan veel subtieler.
Jaguar verkoopt de I-Pace vanaf 80.330 euro. Een forse prijs waarmee hij die in de pas loopt met een Tesla Model S. Vrijwel alle elektrische auto’s in deze prijsklasse worden zakelijk gereden. Tot eind dit jaar genieten berijders dan nog vijf volle jaren van 4 procent bijtelling over de cataloguswaarde. Vanaf 1 januari 2019 geldt dit gunstige tarief alleen nog over de eerste 50.000 euro. Alles daarboven wordt met 22 procent belast.
Jaguar I-Pace EV400
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie 4,8 sec. 0-100 km/h
Praktijkverbruik gemiddeld 26 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Aanhanggewicht (geremd) 750 kg
Prestaties. Door het forse vermogen en koppel van twee elektromotoren levert de Jaguar I-Pace de prestaties van een sportwagen.
Weggedrag. Het onderstel biedt een uitgewogen mix van sportiviteit en comfort.
Interieur. Materiaalgebruik en originele details zorgen voor een uitnodigend interieur. De stoelen zijn helaas aan de harde kant.
Electronica. Veiligheid mag dan het doel zijn: de bruuske ruk aan het stuur van de Lane Departure Warning gaat te ver.