Handelsruzie slecht voor autoverkoop in China
De oplopende handelsspanningen tussen de Verenigde Staten en China leiden er inmiddels toe dat er in het laatstgenoemde land minder nieuwe auto’s worden verkocht.
De onzekerheid over prijsontwikkelingen zorgt voor aarzeling bij de consument. De Chinese brancheorganisatie maakte maandag bekend dat er vorige maand bijna 4 procent minder nieuwe auto’s zijn verkocht dan in juni 2017. Het betekende de grootste daling in anderhalf jaar tijd. Vooral de aanschaf van Amerikaanse modellen stond onder druk. Amerikaanse auto’s zijn goed voor 12 procent van het totaal.
Europese fabrikanten zoals Daimler en BMW bouwen hun auto’s voor de Chinese markt deels in de VS en kampen ook met het gedoe rond importtarieven. In een reactie op heffingen die president Donald Trump afkondigde voor Chinese producten, verhoogde China onder meer de invoerrechten voor auto’s uit de VS.
Automaker Tesla heeft die verhoging reeds doorberekend in zijn prijzen voor de Chinese markt. Model X en Model S zijn omgerekend minstens 17.000 euro duurder geworden, zo meldde autonieuwssite Electrek maandag. China was vorig jaar goed voor 17 procent van de totale inkomsten van Tesla. Jaarlijks verscheept dat bedrijf zo’n 15.000 auto’s daarheen. Tesla is van plan in China een fabriek neer te zetten.
Eerder zei automaker Ford dat prijsstijgingen in China nog niet aan de orde zijn. Daardoor vallen wel de marges lager uit.