Binnenland

Consumentenbond: meer transparantie provisies

Schadeverzekeraars zijn vaak niet open over hoeveel provisie hun tussenpersonen krijgen. Dat meldt de Consumentenbond na onderzoek, waaruit ook blijkt dat de provisie kan oplopen tot ruim een kwart van de premie.

ANP
6 July 2018 07:40Gewijzigd op 16 November 2020 13:42

Bij onder meer autoverzekeringen, inboedel- en opstalverzekeringen, rechtsbijstand- en reisverzekeringen wordt de provisie die tussenpersonen via de verkoop van verzekeringen ontvangen, verwerkt in de premie. Bemiddelaars moeten desgevraagd inzicht geven in de provisie, maar consumenten vragen er niet naar, zegt de bond. Uit zichzelf komt de markt ook niet in beweging, wijst het onderzoek volgens directeur van de Consumentenbond Bart Combée uit. Daarom wordt het in zijn ogen tijd voor wettelijke regels om bemiddelaars te verplichten klanten actief te informeren.

De Consumentenbond vroeg aan verzekeraars hoeveel provisie in de premie is verwerkt, maar Nationale-Nederlanden, ZLM, Reaal/Vivat en Unigarant gaven geen percentages. Bovemij, Bruns ten Brink (SAA) en Lancyr reageerden niet. Uit informatie van verzekeraars die wel over de brug kwamen, blijkt dat de provisie varieert van 10 tot ruim 25 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer