Campagne voor kolven op werkplek
Werkgevers zijn nog te weinig op de hoogte van de rechten die vrouwen hebben op het geven van borstvoeding op het werk.
Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum. Daarom begint het centrum een campagne ”Borstvoeding en Werk” om werkgevers nadrukkelijker te wijzen op hun plichten.
Volgens het Voedingscentrum roepen borstvoeding geven en kolven nog steeds veel weerstand op in de maatschappij. Op het werk is het voor veel vrouwen lastig om tijd en ruimte te vinden om te kolven. De campagne moet daar verandering in brengen, zei directeur Yvonne van Sluys van het Voedingscentrum dinsdag.
Zij wees op de gezondheidsvoordelen van borstvoeding. Zo hebben kinderen die borstvoeding kregen minder kans op overgewicht en is de cognitieve ontwikkeling beter. Het Voedingscentrum hoopt dat in 2006 door de campagne 25 procent van de moeders zes maanden borstvoeding geeft.
Volgens het onderzoek is slechts 21 procent van de werkgevers op de hoogte van de wet- en regelgeving op het gebied van borstvoeding en werk. Daarin is vastgelegd dat de vrouw gedurende de eerste negen maanden na de bevalling het werk mag onderbreken voor kolven of het geven van borstvoeding.
Studenten van de Eindhovense Design Academy spelen een belangrijk rol in de campagne. Vijftien van hen kregen de opdracht om een zogenoemde mobiele kolffaciliteit te ontwerpen.