Kerk & religie

MAF: Waardering voor diaconaal werk gestegen

Het respect voor het diaconale werk van Nederlandse zendelingen is groter geworden. Inmiddels is die waardering net zo groot als die voor de verkondiging van het Evangelie. Dat constateert zendingsorganisatie MAF Nederland.

Redactie kerk
27 June 2018 11:45Gewijzigd op 16 November 2020 13:37
In Bangladesh bereiken MAF-vliegers met een watervliegtuig zelfs de meest afgelegen dorpjes. beeld MAF
In Bangladesh bereiken MAF-vliegers met een watervliegtuig zelfs de meest afgelegen dorpjes. beeld MAF

De Nederlandse tak van de zendingsvliegersorganisatie viert dit jaar het veertigjarig bestaan. „Slechts een fractie van ons werk had direct te maken met Woordverkondiging”, aldus Jan Zwart, die in 1979 als eerste Nederlandse MAF-piloot werd uitgezonden. „We vlogen zieken, geslachte koeien, ladingen machetes voor boeren. Soms had ik een hele winkel aan boord.” Zwart had ook Bijbels bij zich. Eenmaal aan de grond vormde de staart van het vliegtuig de boekentafel.

Voor de hulp aan afgelegen dorpjes via luchttransport bestond in de jaren zeventig en tachtig in zendingskringen minder waardering, meent de MAF. Woordverkondiging kreeg de meeste aandacht. „Vroeger werd diaconaal bezig zijn eerder beschouwd als een activiteit die op de tweede plaats kwam,” aldus Chris Lukkien, voormalig directeur van MAF International. Tegenwoordig is de benadering volgens hem meer gericht op heel de mens; diaconaal werk wordt nu ook gezien als volwaardig werk in Gods Koninkrijk. „Woordverkondiging en diaconaat zijn verschillende manieren om de roeping tot het uitdragen van Gods liefde vorm te geven”, concludeert Lukkien.

Tegenstelling

Ds. Bernard Terlouw, tegenwoordig predikant in Friesland maar eerder regiodirecteur voor Kenia, Sudan en Somalië bij MAF, stelt dat zending niet langer op te splitsen valt in getuigen en preken enerzijds en gezondheidszorg, sociaal werk en logistieke ondersteuning anderzijds. „Die tegenstelling in de zendingswereld lijkt verdwenen.”

De zendingsorganisatie is sinds haar start in 1978 in Nederland hard gegroeid. Begin jaren tachtig waren er zes piloten uitgezonden en was het hoofdkantoor gevestigd in een bovenwoning in Zaandam. Nu heeft MAF het hoofdkantoor op vliegveld Teuge en een eigen vliegschool. Zij zendt circa dertig specialisten naar het buitenland uit. Ongeveer 30.000 donateurs steunen het werk.

„Ik herinner me een bidstond in 1976 in mijn eend op een parkeerplaats op Schiphol”, vertelt Zwart. „We baden dat MAF Nederland van de grond mocht komen, zodat we met vliegtuigen mensen konden bijstaan en het Evangelie konden helpen verspreiden. Dat gebed op Schiphol was het begin. Ondanks alle professionalisering is het hart van de organisatie hetzelfde gebleven. Wat de MAF’er van toen dreef op die parkeerplaats is hetzelfde als wat de MAF’er van nu drijft.” Vanwege het veertigjarig bestaan organiseert MAF op 7 juli op vliegveld Teuge een open dag waarop zij meer dan 3500 mensen verwacht.

Internationaal

Internationaal gezien bezit de organisatie een vloot van 130 vliegtuigen, van diverse typen. Elke vijf minuten stijgt ergens ter wereld een MAF-vliegtuig op om te helpen. De organisatie is actief in 29 ontwikkelingslanden. Meer dan duizend organisaties kunnen dankzij MAF sneller, efficiënter en veiliger hun werk doen.

MAF richt zich op mensen die in afgelegen gebieden leven; met vliegtuigen maakt de organisatie deze bereikbaar voor hulp en het Evangelie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer