Economie

AFM: Boeterente in veel gevallen nog altijd te hoog

Verschillende hypotheekaanbieders brengen nog altijd te veel geld in rekening bij consumenten die hun hypotheek vroegtijdig willen oversluiten.

Redactie economie
27 June 2018 11:05Gewijzigd op 16 November 2020 13:37
beeld ANP, Lex van Lieshout
beeld ANP, Lex van Lieshout

Volgens een rapport van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dat dinsdag naar buiten kwam, zijn meerdere huizenbezitters gedupeerd door de zogeheten boeterente. De AFM overweegt om een aantal aanbieders aan te pakken.

Banken leggen boeterente op als iemand zijn hypotheek vroegtijdig oversluit en dus volledig aflost. Dat mag alleen als de rente op dat moment lager is dan de vastgestelde rente in de hypotheek. Over de hoogte van de boete was veel onduidelijkheid.

De AFM kwam vorig jaar daarom met richtlijnen over hoeveel boeterente hypotheekverstrekkers mogen rekenen. Consumenten die na 14 juli 2016 te veel boeterente betaalden, moesten bovendien worden gecompenseerd.

Van de vijftien onderzochte aanbieders zijn er negen die in minstens één dossier een te hoge vergoeding in rekening hebben gebracht, concludeert de AFM.

Herstellen

De toezichthouder dringt er bij de betreffende aanbieders op aan om hun fouten snel te herstellen en aan te tonen dat zij hun berekeningswijze hebben aangepast. Ook moeten zij laten zien dat de informatie op de zogeheten aflosnota wordt verbeterd.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zegt in een reactie dat de banken bereid zijn om met de AFM te bekijken op welke manier die informatieverstrekking nog beter kan worden.

Vereniging Eigen Huis (VEH) noemt de banken „onzorgvuldig en hardleers.” „Het klantbelang staat nog steeds niet voorop, hiermee wordt het vertrouwen in de financiële sector weer geschaad”, meent Nico Stolwijk van de belangenvereniging. De VEH betreurt het ook dat niet duidelijk is welke banken de fout ingaan en roept de banken op tot transparantie.

Ook de Consumentenbond is kritisch. Directeur Combée: „Of het onwil is of onkunde, laat ik in het midden, maar het is onacceptabel dat banken fouten blijven maken en daarmee hun klanten ernstig benadelen. Het gaat hier om grote bedragen van soms wel duizenden euro’s.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer