De plaats van moeder is in het gezin, die van vader niet minder
Zondag is het weer Vaderdag. Nadat moeders in mei in het zonnetje zijn gezet, zijn in de juni de vaders aan de beurt. Het is al meer geschreven dat ook de Vaderdag een commerciële oorsprong heeft. Bedrijven zoeken naar momenten waarop de verkoop van bepaalde producten nog eens extra gestimuleerd kan worden. Rond Moederdag pakken de bekende ketens uit met geurtjes en bloemen. Rond Vaderdag wordt er reclame gemaakt voor de wat stoerdere producten. Want de vader staat traditioneel nu eenmaal voor de wat steviger kant in het duo vader-moeder. En daar is helemaal niets mis mee.
Bekend is dat jongens in het basisonderwijs, vanwege het feit dat er veel meer vrouwelijke dan mannelijke basisschoolleraren zijn, mannelijke rolmodellen missen. Hetzelfde geldt voor gezinnen waar er, door welke oorzaak dan ook, geen man aanwezig is.
”Mannelijk” en ”vaderlijk” zijn overigens twee aanduidingen met een verschillende gevoelswaarde. Staat mannelijke voor stevig, vaderlijk staat meer voor beschermend en verzorgend. Niet alleen in gezinnen maar ook in de maatschappij is de notie van het vaderschap van groot belang. Zowel in bedrijven, op scholen als in de politiek is er behoefte aan vaderfiguren. Aan mensen die richting geven en de weg wijzen. Die niet bang zijn om voor de troepen uit te lopen, ook als er tegenstand overwonnen moet worden. Maar laten het dan wel vaderfiguren zijn die zorg dragen voor en bezorgd zijn over de mensen die ze leiding moeten geven.
Vaderschap is ook een voluit Bijbels begrip. God wil als een Vader zorgen voor Zijn kinderen. Voorspoed en tegenspoed komen ons uit Zijn Vaderlijke hand toe, zegt de Heidelberger Catechismus.
Vaders hebben tijdens het spitsuur van het leven, waarin hun carrière de volle aandacht vraagt, niet zelden te weinig tijd voor het vaderschap. Ook in reformatorische kringen is dat een probleem, zeker bij vaders die ook nog ambtsdrager zijn. Een probleem dat erkend wordt, maar dat zelden prioriteit krijgt als het gaat om het zoeken naar oplossingen. Omdat ambtelijk werk, meestal onuitgesproken, toch hoger wordt gewaardeerd dan het vaderschap in het gezin.
In reformatorische kringen wordt terecht met veel overtuiging gesteld dat de plaats van de moeder in het gezin is. Die van de vader is dat echter zeker niet minder. De eerste opdracht voor een christen ligt in het gezin. Daarna komt het werk en daarna pas de kerkelijke gemeente. Het goddelijk beroep mag niet in mindering komen op het werk voor de kerkelijke gemeente.
In de Twaalf Artikelen –het Apostolicum– belijden christenen in de eerste zin God als Vader. De aardse vaders zijn in hun vaderrol beelddragers van God. Dat maakt wel duidelijk dat op het vaderschap nooit mag worden ingeleverd omdat andere zaken belangrijker zouden zijn.