Yona viert eindelijk feest, app gelanceerd
Een tijdslimiet op de app van Instagram, bijhouden hoeveel tijd je game opslokt en vrijwillig je browsegeschiedenis delen met een buddy. Het is sinds woensdag mogelijk met de app van Yona.
De app moet volgens de christelijke lifestyleorganisatie voor jongeren een hulpmiddel zijn om „samen gezond online” te gaan. „Het feit dat je wéét dat er iemand meekijkt hoe jij je smartphone gebruikt, kan er al voor zorgen dat je een pornoverslaving tegengaat of minder tijd aan sociale media besteedt. Zo kunnen jongeren een gezonde online lifestyle ontwikkelen”, meent programmamanager Steven Middelkoop.
De ontwikkeling van de app duurde drie jaar en kostte 200.000 euro. Woensdagmiddag bulderden de confettikanonnen op de Christelijke Hogeschool Ede dan toch. De Yona-app zou aanvankelijk in de eerste helft van 2016 worden gelanceerd, maar het project liep vertraging op. „Het bouwen van de app kostte de ontwikkelaars veel meer tijd dan ze van tevoren hadden gedacht, en wij wilden tóch een goed product”, aldus Middelkoop. Andere ontwikkelaars klaarden de klus.
De app is alleen te downloaden voor Androidgebruikers. Er is al wel een testversie voor iOS, het besturingssysteem van Apple. „Binnen een jaar realiseren we de finale versie.”
Digitaal ontgiften
Google en Apple kondigden onlangs al aan dat ze consumenten meer grip willen geven op hun smartphonegebruik. Zo introduceert Apple in zijn nieuwe iOS-update de schermtijd-functie. Daarmee kunnen gebruikers bijvoorbeeld instellen dat ze hooguit twee uur per dag sociale media-apps mogen gebruiken. Of dat de mailapplicatie na zeven uur ’s avonds wordt geblokkeerd.
Google geeft haar Androidgebruikers in ”dashboard” inzicht in de tijd die ze doorbrengen op de smartphone en aan welke apps die tijd opgaat. Voor sommige apps is een tijdslimiet in te stellen. Middelkoop denkt niet dat deze updates van Android en iOS de Yona-app overbodig maakt. „Wat Yona uniek maakt, is het buddyschap. In de verantwoording naar elkaar zit onze kracht.”
In de bètafase telde de app 350 actieve gebruikers, stelt Cornelis Bosch, bestuursvoorzitter van Yona. „Maar toen konden mensen de app alleen downloaden als ze door iemand waren uitgenodigd. Nu de app voor iedereen beschikbaar is, hopen we binnen twee jaar honderdduizend gebruikers te hebben.” Middelkoop: „Onze ambassadeurs rijden door het hele land. Jongeren vertellen andere jongeren ons verhaal.”
De initiatiefnemer heeft goede hoop dat de app aanslaat. „Om ons heen gonst het. Vorige week openden scholieren van de Prins Maurits Scholengemeenschap in Middelharnis een offline chillzone op hun school. Digitaal ontgiften wordt overal gepromoot”
Om Yona in de lucht te houden, zeggen de initiatiefnemers jaarlijks honderdduizend euro nodig te hebben. De ontwikkelaars willen de app iedere twee maanden updaten. „Anders is de app over vijf jaar totaal uit de tijd”, betoogt Middelkoop.
Het geld wordt vooralsnog bij elkaar gebracht door ondernemers uit de gereformeerde gezindte, kerken en individuele personen.