Economie

Mat en hoes geven auto nieuw aanzien

Voor universele automatten heeft Kees Stok (46) uit Ridderkerk geen goed woord over. Levensgevaarlijk, noemt hij ze. En stoelhoezen? „Die moeten perfect zijn, anders is het geen gezicht.”

Evert Barten
12 June 2018 16:03Gewijzigd op 16 November 2020 13:30
Kees Stok in het magazijn van zijn bedrijf Mate for Cars. Op de achtergrond de Congolees Patrick. beeld RD, Anton Dommerholt
Kees Stok in het magazijn van zijn bedrijf Mate for Cars. Op de achtergrond de Congolees Patrick. beeld RD, Anton Dommerholt

Ruim een jaar zocht Stok voor zijn bedrijf Mate for Cars naar een leverancier die de juiste stoelhoezen kon maken. Uiteindelijk kwam hij in contact met Otom in Turkije. Een bedrijf dat exact passende hoezen levert voor elk merk en elk type auto.

„Precies wat ik wilde”, zegt Stok in de kantine van zijn bedrijf in Ridderkerk. Hij staat op, loopt weg en komt even later terug met een demostoel. Die is met leder en alcantara bekleed. Althans, zo lijkt het. Maar in werkelijkheid zit er een hoes omheen. „Dit product leveren we sinds een halfjaar. Voor 300 euro heb je een compleet nieuw interieur, in welke kleur je maar wilt. Elke soort hoes hebben we minimaal één keer op voorraad.”

Hetzelfde geldt voor mattensets. „We kunnen van elke auto tot 25 jaar terug leveren. Vandaag besteld, morgen in huis.”

Toeleverancier

Mate for Cars levert niet aan particulieren. Het bedrijf is toeleverancier voor winkels in de automotive. Een van de grotere klanten is, sinds anderhalf jaar, Brezan. „Daar zijn we heel blij mee”, aldus Stok, die zo’n vier jaar geleden het roer drastisch omgooide. Waar zijn bedrijf eerst een breed assortiment had met alles onder één dak, besloot hij na de crisis zich te gaan richten op vloermatten.

Dat bleek een verstandige keuze. Met het bedrijf gaat het de goede kant op, zeker nu de stoelhoezen ook „aardig beginnen te lopen.” En dat is geen vanzelfsprekendheid, aldus de ondernemer.

Hij heeft namelijk ook zware jaren gekend. Zoals de eerste periode in 2004, toen hij als zelfstandig ondernemer startte nadat een soortgelijk bedrijf failliet ging. „Ik heb in een halfjaar drie mensen moeten ontslaan, want veel klanten waren naar de concurrent vertrokken omdat het uiteindelijke faillissement van dat bedrijf drie maanden duurde.”

Langzaamaan krabbelde Mate for Cars wat op. „Tot 2010 liep het best aardig. We hadden geen last van de crisis, dachten we. Tot die in 2011 extra hard binnenkwam. Vanaf dat jaar tot 2013 hebben we 20 procent omzet verloren.”

Stok voelt zich gezegend dat twee personeelsleden rond die tijd aangaven iets anders te willen doen. Daarom waren er geen gedwongen ontslagen nodig. Ondertussen heeft hij weer mensen kunnen aannemen. Het bedrijf telt nu zeven personeelsleden.

In het magazijn hangen de matten en hoezen rijen dik naast elkaar. De twee hoofdproducten beslaan ongeveer driekwart van de totale ruimte. Stok: „Dat had ik een paar jaar geleden niet kunnen denken, dat de hoezen zo’n gat in de markt waren.”

In de loop van de jaren is de rol van toeleverancier behoorlijk veranderd, ziet Stok. Hij doelt op de steeds kortere levertijden, zeker toen consumenten vanaf pakweg 2014 massaal online gingen bestellen. „Moet je nagaan dat we in de begintijd bij sommige klanten één keer per week leverden. Nu is dat elke dag.”

Traditionele vertegenwoordigers heeft Mate for Cars ook niet meer. „Dat doe ik nu zelf. Bij een klant als Brezan kom ik een à twee keer per jaar. Het gaat nu veel meer om het uitwisselen van data. Dát moet op orde zijn. Als een klant nu wat bestelt, moet dat direct bij ons zichtbaar zijn. En een paar tellen later moet hij weten wanneer het verstuurd wordt.”

Levend water

Patrick, een vluchteling uit Congo, is in de weer met de heftruck. Hij lacht als hij hoort dat hij op de foto staat. „Je wordt beroemd hoor”, grapt Stok. Via de gemeente werkt Patrick hier. „Ik vind het belangrijk om er voor de maatschappij te zijn”, aldus Stok.

De ondernemer wijst naar het plafond. Daar hangt een enorm spandoek met daarop de tekst ”De stroom van levend water”. „Ooit gekregen na een zendingsdag van de Zending Gereformeerde Gemeenten”, vertelt Stok. „Ik vroeg wat ze ermee gingen doen. Toen ds. Moens hoorde dat ik er wel ruimte voor had, kreeg ik hem mee. We hebben goede handel nodig, maar dat levende water kunnen we zeker niet missen.”

www.digibron.nl/dezaak

Bedrijfsgegevens

Naam: Mate for Cars

Waar: Ridderkerk

Activiteit: toeleverancier automatten en -hoezen

Sinds: 2004

Aantal medewerkers: 7

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer