„Maak van een leerstuk geen stuk leer”
„Er is veel over het onderwerp wedergeboorte geschreven. Vaak op een abstracte, dorre en dogmatische manier. Wedergeboorte is van het allergrootste belang, maar we moeten van het leerstuk geen stuk leer maken.”
Dat zei ds. G. Clements, predikant van de gereformeerde gemeente te Gouda, zaterdag op een SRB-avond in Rotterdam. „Wedergeboren zijn betekent een nieuw hart hebben”, aldus de Goudse predikant. „Dat leerde mijn moeder mij al toen ik als kind mijn avondgebedje opzegde.”
Voor wat het betekent om een nieuw hart te hebben, verwees hij naar de profeet Ezéchiël, die zegt dat voor het stenen hart een vlesen hart in de plaats komt. Het komt erop aan, zei ds. Clements, of je een nieuw hart hebt. „Het is van tweeën één, zoals het getal twee zo vaak in de Schrift voorkomt: twee maten, twee wegen, twee mensen, de oudste en de jongste zoon, schapen en bokken, de brede en de smalle weg, een ware christen of een mondchristen. En in de dag des oordeels spreekt Jezus van een rechter- en een linkerkant. Het is wedergeboren of niet-wedergeboren.”
„Een bijbels christen moet juist over dit onderwerp het nodige weten”, aldus de predikant. „Jezus geeft Nicodémus immers een verwijt met de woorden: Zijt gij een leraar van Israël en weet gij deze dingen niet?”
Het begrip wedergeboorte is volgens de Goudse predikant niet zo populair. „Het staat onder kritiek”, zei hij. „Over wedergeboorte mogen we niet te veel praten, omdat het weinig in de Bijbel voor zou komen, maar ik wil dat met klem bestrijden. Het begrip als zodanig komt misschien niet zo vaak in de Bijbel voor, maar het is wel een doorlopend thema in de hele Schrift. Op tal van plaatsen wordt gesproken van een verandering van het hart en de totale vernieuwing van het leven.”
Het begin van de wedergeboorte noemde hij een stil, geheim, teder en indrukwekkend werk. Jezus vergelijkt het met de wind, die blaast waarheen hij wil. Alzo is een ieder die uit de Geest geboren is. „Wedergeboorte is voor critici: op jezelf worden teruggeworpen en navelstaren. Maar wedergeboren worden is van Boven geboren worden. Het initiatief komt bij God vandaan. We worden helemaal op hem gericht.”
Sprekend over de noodzaak om wedergeboren te zijn, noemde ds. Clements de ontzettende vervuildheid van het hart. „Ons hart is corrupt”, zei hij. „De Heere kan er niets mee beginnen. De zonde heeft een tomeloze kracht, als een paard dat niet in toom kan worden gehouden.”
Dat Jezus naar deze wereld is gekomen om met Zijn bloed onze zonden weg te wassen en met Zijn Geest ons te vernieuwen, heeft het moderne christendom volgens de Goudse predikant van tafel geveegd. „Dat Jezus gekomen is om de zonden te vergeven weten de meesten nog wel, maar van het werk van de Geest weten velen niet. Maar als het werk van de Geest ontbreekt, dan klinken de nodigingen van het Evangelie tevergeefs.”
Tot slot noemde ds. Clements drie dingen waaruit blijkt dat een mens is wedergeboren. Hij ging daarbij te rade bij de brief van Johannes. Die uit God geboren is, zondigt niet, zo schrijft Johannes daar. Volgens ds. Clements bedoelt hij daarmee dat die mens niet meer zo gretig zondigt als eerst. „Het zondigen gaat niet meer van harte. Hij heeft er smart over. Hij zucht om ervan bevrijd te worden. Hij komt in een andere verhouding tot God te staan.”
Het tweede is dat een ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, uit God geboren is. „Dat is een regelrecht citaat uit het gesprek van Jezus met Nicodémus.”
Het derde is: Zo weet dat die de rechtvaardigheid doet uit God geboren is. „Het is de vrucht van de wedergeboorte: doen wat God wil, Zijn eer op het oog hebben.”
In zijn betoog benadrukte ds. Clements dat niemand zonder wedergeboorte God zal zien. „God werkt de wedergeboorte door de prediking van Zijn Woord. De Heere gebruikt de prediking van het Evangelie om harten te bekeren.”