Gebruik autogas in steden stimuleren
Autogas is een vergeten brandstof. Zouden meer auto’s op gas rijden, dan was het milieu in de steden veel minder vervuild. C. R. Goudberg
en G. L. H. Schuijlenburg pleitten afgelopen week bij de besturen van de steden voor meer aandacht voor autogas. In de Nota Verkeersemissies, die vorige week door het ministerie van VROM werd gepresenteerd, ligt bij de reductie van verkeersemissies -terecht- de nadruk op het aanpakken van de vervuiling door diesels. Daarnaast wordt ook de ontwikkeling van biobrandstoffen als speerpunt genoemd. Helaas blijven de voordelen van autogas als milieuvriendelijkste brandstof met een landelijk dekkend distributienetwerk onderbelicht. Ook is het vreemd dat de overheid bij de ontwikkeling van biobrandstoffen verwijst naar Europese afspraken in het kader van de 20/20 Challenge (in het jaar 2020 moet 20 procent van de energiebehoefte gedekt worden door alternatieve brandstoffen), maar dat diezelfde overheid autogas niet tot de alternatieve brandstoffen rekent, zoals door de Europese Commissie wel gebeurt.
Sterven
De luchtkwaliteit in stedelijke gebieden staat momenteel zeer in de belangstelling. Onlangs rekende het RIVM voor dat per jaar ongeveer 5000 mensen voortijdig sterven door de slechte lucht die ze in moeten ademen. Staatssecretaris Van Geel van VROM noemde recentelijk de uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden als belangrijke boosdoeners en kondigde maatregelen aan die deze uitstoot moeten verminderen.
Daarnaast dwingen Europese afspraken de nationale en lokale overheden ertoe om in het belang van de gezondheid van de burgers doeltreffende maatregelen te nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Het Besluit Luchtkwaliteit stelt eisen aan de controle en verbetering van de luchtkwaliteit in een gemeente. Luchtkwaliteit die in veel Nederlandse gemeenten niet aan de normen voldoet. Als gevolg van het ”Besluit Luchtkwaliteit” dient ook uw gemeente oplossingen te vinden om de verslechtering van de luchtkwaliteit tegen te gaan.
Schoonste
Een van de meest belangrijke oplossingsrichtingen is het gebruik van schonere brandstoffen. Autogas (lpg) is zo’n schone brandstof. Recent onderzoek (december 2003) van TNO heeft overduidelijk aangetoond dat autogas de schoonste brandstof met een landelijk dekkend distributienetwerk is. Autogas heeft vergeleken met diesel aanmerkelijk lagere emissies van stikstofoxiden (NO(inx() en fijn stof en een veel lagere uitstoot van CO(in2( dan benzine.
Door in gemeenten bijvoorbeeld het gebruik van autogas te stimuleren en taxi’s, ambulances, autobussen, bestelauto’s en overige gemeentelijke voertuigen op autogas te laten rijden, kan een flinke bijdrage worden geleverd aan de verbetering van de luchtkwaliteit.
Steden als Kopenhagen en Wenen zijn hiervan overtuigd en hebben al langere tijd goede ervaring met stadsvervoer op autogas. Londen geeft voertuigen op autogas vrijstelling van de ”congestion-charge”. Door het lokale stadsvervoer te stimuleren autogas te gebruiken zijn in deze steden significante verbeteringen van de luchtkwaliteit gerealiseerd.
Veel kennis
In Nederland staat de kennis van autogas en zijn toepassingen op een zeer hoog niveau. Bovendien beschikken wij in Nederland over een infrastructuur die geschikt is voor het gebruik van autogas op grote schaal.
Technische problemen uit het verleden zijn adequaat opgelost doordat de technologie van autogassystemen de laatste decennia geperfectioneerd is. Daardoor zijn de prestaties van voertuigen op autogas gelijk aan die van voertuigen op diesel of benzine. De milieuvoordelen zijn des te groter.
Nog een belangrijk gegeven: rijden op autogas is voor particulieren, bedrijven en overheidsinstellingen veel goedkoper dan het rijden op andere brandstoffen.
De auteurs zijn respectievelijk voorzitter van de Stichting Autogas Nederland (SAN) en voorzitter van de Vereniging Vloeibaar Gas (VVG).