Toezichthouder ACM leest Splendid Club de les
Kinderboekenverkoper Splendid Club past de verkooptechniek aan na kritiek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Splendid Club verkoopt op straat abonnementen op kinderboeken. Het bedrijf was daarbij volgens de toezichthouder niet duidelijk over onder meer de wettelijke bedenktijd van veertien dagen.
Klanten van Splendid Club klaagden daarnaast bij de toezichthouder dat het onduidelijk was waar ze voor getekend hadden. „Juist bij verkoop op straat is het belangrijk dat de verkoper consumenten daar goed over informeert”, zegt Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM. Nu bleek achteraf dat de genoemde prijs voor één pakket was en niet voor de minimale afname van zes pakketten. Consumenten kregen bovendien geen afschrift van het contract, zodat ze de afspraken niet konden controleren.
De toezichthouder gaat komende tijd in de gaten houden of Splendid Club niet nogmaals het boekje te buiten gaat. Vooralsnog krijgt het bedrijf geen boete.