Economie

Jeugd krijgt in horeca gemakkelijkst drank

Jongeren kunnen ook onder de 16 jaar op tal van plaatsen heel eenvoudig sterke drank krijgen. Het gemakkelijkst lukt dat in de horeca.

ANP
26 June 2004 10:22Gewijzigd op 14 November 2020 01:22

„De slaagkans in 2003 was 98 procent voor het kopen van zwak alcoholhoudende drank en 96 procent voor sterke drank,” aldus de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). Uit recent onderzoek van het Trimbos Instituut komt naar voren dat scholieren steeds meer drinken. Het instituut komt volgende week met cijfers over 2003 over het alcoholgebruik onder jongeren. Uit vorig onderzoek over 2001 bleek dat eenvijfde van de scholieren van 15 en 16 jaar per maand meer dan tien keer alcohol dronk.

In het onderzoek van de VWA zeggen bijna alle ondervraagde winkeliers en barmensen zich te houden aan de leeftijdsgrenzen. „Dit is opmerkelijk aangezien de slaagkans voor jongeren nog steeds erg hoog is,” aldus de inspectie. Kinderen onder 16 mogen geen alcohol kopen. Jongeren tussen de 16 en de 18 jaar moeten alleen sterke drank laten staan.

De helft van de horecaondernemers en de slijterijen vindt het controleren van de leeftijd een probleem. Bij de supermarkten is dit 60 procent. Zo vindt het jeugdige personeel van de winkels het moeilijk om tegen leeftijdsgenoten te zeggen dat ze geen alcohol mogen kopen.

De supermarkten en de slijterijen wijzen de beschuldigende vinger in de richting van de overheid. Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel moeten niet de winkels maar de jongeren die alcohol kopen strafbaar worden gesteld. En het Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken voor Thuisgebruik (PVAD) wil zo snel mogelijk een identificatieplicht voor iedere winkelbezoeker. „Wij balen van het kabinet. Jongeren mogen geen alcohol kopen, maar hoeven zich niet te identificeren in winkels,” aldus directeur S. Veenstra van de PVAD.

Het is echter de vraag of een identificatieplicht veel zoden aan de dijk zet. Volgens Veenstra gebruiken veel jongeren valse legitimatiebewijzen. Bovendien komen zij gewoon op een later tipstip terug als de verkoper hen weigert.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer