Economie

Hudson’s Bay zet rem op uitbreiding Nederland

Even leek het erop dat warenhuisketen Hudson’s Bay in korte tijd de Nederlandse markt zou veroveren. Winkel na winkel werd geopend. Nu gaat de rem erop.

Redactie economie
22 February 2018 11:04Gewijzigd op 16 November 2020 12:40Leestijd 2 minuten
beeld ANP, Levin en Paula
beeld ANP, Levin en Paula

De warenhuisketen ziet namelijk af van het oorspronkelijke plan om twintig winkels in Nederland te openen, zegt Stefaan Le Clair, directeur van Hudson’s Bay in Nederland en België, in het AD van donderdag.

De warenhuisketen concentreert zich voorlopig op de vijftien steden waar al huurcontracten zijn getekend. Nieuwe vestigingsplaatsen komen er voorlopig niet bij, meldt Le Clair. „Wij hebben besloten om ons voorlopig op deze vijftien steden te concentreren.”

Tot nu toe heeft de keten twaalf vestigingen in Nederland en er gaan er op termijn nog drie open. De directeur weerspreekt ook de geruchten dat het bedrijf zich uit Europa zou terugtrekken. „We zijn hier en blijven hier”, zegt hij.

Het Canadese winkelconcern noteerde in de eerste helft van 2017 een fors hoger verlies en zag dat ook in het derde kwartaal oplopen. Daarnaast stegen de kosten, mede door de opening van de eerste warenhuizen in Nederland. Tegelijkertijd liep de omzet licht terug.

In september vorig jaar opende Hudson’s Bay de eerste winkel in Amsterdam. Daarna volgden er meer steden. Le Clair wil niet zeggen hoeveel het bedrijf heeft omgezet in de afgelopen vijf maanden. „We hebben als team een ongelooflijke prestatie neergezet. Maar er is nog veel werk aan de winkel.” Volgens de directeur trokken de warenhuizen in december 3,5 miljoen bezoekers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer