Reckitt belooft beterschap na matig jaar
Het Britse Reckitt Benckiser, het bedrijf achter merken als Nurofen, Strepsils en Durex, heeft een matig jaar beleefd. Dat zijn althans de woorden van topman Rakesh Kapoor, die beterschap beloofde voor dit jaar. Kapoor weet de magere resultaten onder meer aan een cyberaanval die leidde tot productieverstoringen en een tegenvallende vraag naar nieuwe producten.
Al met al zorgde dit er voor dat de omzet op jaarbasis gelijk bleef op 11,5 miljard pond (bijna 13 miljard euro). Het is voor het eerst dat het Reckitt niet lukte om de verkopen op te voeren. Het bedrijf kwam afgelopen jaar ook meermaals met een omzetwaarschuwing. Wel werd de winst voor belastingen opgevoerd tot 2,5 miljard pond.
Om het tij te keren heeft Kapoor een reorganisatie in gang gezet, waarbij activiteiten worden gestroomlijnd. Daarbij gaat Reckitt uit van twee pijlers, een divisie voor thuisverzorging en één voor gezondheidszorg. De recente overname van Mead Johnson Nutrition zal bijdragen aan de verbeteringen. Dit jaar moet de vergelijkbare omzet 2 tot 3 procent hoger uitvallen.