Omzet TomTom blijft sterk dalen
TomTom heeft ook in het laatste kwartaal van 2017 de verkoop van consumentenproducten zien kelderen. Het navigatiebedrijf kon dat opnieuw slechts ten den dele compenseren met hogere opbrengsten uit de dienstverlening aan bedrijven. De winstgevendheid is per saldo wel licht verbeterd, omdat de zakelijke activiteiten hogere marges opleveren.
De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 220 miljoen euro, een zesde minder dan in de laatste periode van 2016. De verkopen aan consumenten waren goed voor 91 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 40 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 5 procent naar 36,8 miljoen euro. Maar de brutomarge ging wel omhoog van 58 naar 59 procent.
Over heel 2017 ging de omzet met bijna een tiende omlaag naar 903 miljoen euro. Het bloeden bij de consumententak is nog niet gestelpt, want TomTom gaat voor 2018 uit van een verdere daling naar circa 800 miljoen euro. Wel moet de brutomarge een flinke verbetering laten zien, van 63 procent over heel 2017 naar tegen de 70 procent dit jaar.