Economie

AFM: boilerrooms gebruiken nepnieuws

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt dat malafide handelsbedrijven steeds vaker nepnieuws publiceren via sociale media, dat dan door reguliere media wordt opgepikt. De fraudeurs proberen zo bij beleggers betrouwbaar en legitiem over te komen.

ANP
24 January 2018 14:28Gewijzigd op 16 November 2020 12:28

De AFM waarschuwde afgelopen jaar voor vijftien zogeheten boilerrooms. Dat zijn bedrijfjes die potentiële beleggers telefonisch benaderen en waardeloze of niet-bestaande aandelen proberen aan te smeren.

Naast nepnieuws gebruiken fraudeurs ook steeds vaker gefingeerde analyses over bekende aandelen. Ook worden gedupeerden van boilerrooms geregeld gebeld door andere fraudeurs die zich voordoen als juridisch adviseurs die willen helpen om het verloren geld terug te krijgen.

Het aanpakken van boilerrooms is niet eenvoudig, stelt de AFM. De oplichters zijn vaak in het buitenland gevestigd en ze opereren vaak onder wisselende namen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer