Treinreiziger: alleen meer betalen bij betere kwaliteit
Driekwart van de treinreizigers wil alleen meer betalen voor een kaartje als de kwaliteit van het vervoer is toegenomen. Binnen drie jaar moet volgens hen 90 procent van de treinen op tijd rijden, in 2010 moet dat 95 procent zijn.
Een ruime meerderheid van de reizigers vindt het treinkaartje te duur gezien de kwaliteit die de Nederlandse Spoorwegen leveren. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerd onderzoek van de Consumentenbond onder 750 passagiers.
Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov), waarin onder meer Rover, de Consumentenbond en de ANWB zitten, wil tarieven koppelen aan de kwaliteit. Dat moet in de vervoerconcessie worden vastgelegd, die de overheid gunt aan de NS als enige uitbater van het hoofdrailnet.
Het kabinet bespreekt vrijdag de definitieve vervoerconcessie. Staatssecretaris Schultz van Verkeer liet eerder weten dat de NS de komende jaren aan strengere eisen moet voldoen. Meer treinen moeten op tijd rijden, de kans op een zitplaats moet toenemen.
Het Locov liet zich vorige week negatief uit over de conceptconcessie. Het ministerie stelt volgens de belangenvereningen helemaal geen strenge eisen aan de NS. Het departement geeft de NS eerst drie jaar de tijd om het bedrijf op orde te krijgen. Pas daarna komen er concrete eisen waaraan de vervoerder moet voldoen, aldus het Locov.
Ook de provincies hebben hun ongenoegen geuit over de conceptversie. Ze vrezen een stoelendans in de trein, omdat de NS met de eisen in de concessie alle kanten op kan. Bovendien geeft de concessie de NS een monopoliepositie waardoor de overname van veertien regionale spoorlijnen door de provincies dreigt te mislukken, aldus de regionale overheden.