Consumenten geven 23 miljard euro uit online
Consumenten besteden steeds meer geld online. Dit jaar zal naar verwachting een recordbedrag van 23 miljard euro worden besteed aan goederen en diensten via het internet. Dit zou een stijging van 14 procent betekenen ten opzichte van een jaar eerder.
Tot en met het derde kwartaal van dit jaar zijn de onlinebestedingen volgens marktonderzoeker GfK goed voor 15,7 miljard euro. In het vierde kwartaal, met daarin de belangrijk feestdagenperiode, komt daar nog eens 7 miljard euro bij. Het vierde kwartaal van 2016 was goed voor krap 6,2 miljard euro.
Naast de kerst- en sinterklaasaankopen profiteren de retailers aan het slot van het jaar ook van uit het buitenland overgewaaide hoogtijdagen als Black Friday en Singles Day.
In het derde kwartaal werd online 5 miljard euro uitgegeven. Circa 3,1 miljard euro werd uitgegeven aan producten, 17 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij diensten was de groei op jaarbasis 10 procent tot 1,9 miljard euro. Telecom was in het derde kwartaal de enige sector waar minder geld werd besteed.